Gammel artikkel om vestibulitt

bird-sparrow-nature-photo-wallpaper-1920x1200

 

Jeg vet ikke om dere har sett denne artikkelen (se link lenger ned), den er ganske gammel, men jeg kom over den nå. Her uttaler blant annet Jenny Toftner seg, som jeg har vært en tur hos selv. Det som er bra med denne artikkelen, er at den egentlig uttrykker akkurat det jeg tenker om vestibulitt, og beskriver en behandling som jeg føler har hjulpet for meg.

De snakker om forholdet til kjæresten, og hvordan jentene setter høye krav til seg selv om å være den perfekte kjæreste, og hvor vanskelig det kan være å si at man sliter med å gjennomføre sex.

De snakker om avspenning av bekkenmuskulaturen og bruk av Xylocain.

Og de sier at alle kan bli bra, men at det kan ta lang tid.

Ta en titt!

http://www.klikk.no/kvinneguiden/helse/article1515287.ece

13 thoughts on “Gammel artikkel om vestibulitt

    • Min samboer har brukt den i forbindelse med øvelser for å forberede kroppen (over flere måneder) og under samleie.

      Vil anbefale deg å ta kontakt med sexolog hvis du har symptomer.

    • Jeg bruker den litt sporadisk egentlig, tar bare litt på fingeren og smører i skjeden. Legene sier vel at du skal ta litt på en bomullsdott og legge mot skjeden om natta, med truse på. Men jeg fant alltid at den bommullsdotten bare klumpet seg sammen og lå og trykket mot skjeden, så jeg synes ikke det var noe godt, og det gjør meg ingenting å smøre det rett på. Noen synes bare det svir litt for mye å smøre det rett på. Bruker om natta, om dagen, når jeg er litt sår. Whenever. 🙂 Men bruker den ikke mye nå lenger!

  1. Hei! Å, jeg er så glad for at jeg fant denne bloggen! Etter snart et år med hyppige besøk hos fastlegen, utredning hos gynekolog og utredning hos urolog kom jeg over vestibulitt mens jeg (smått desperat) lette etter en forklaring på mine symptomer på google. Nå har jeg bestilt time hos Storo/Nydalen mensendieck og fått henvisning til Vulvaklinikken, og jeg er så glad! Jeg skal til mensendieck i desember (første ledige) og Vulvaklinikken har jeg hørt at har årelang venteliste, men forskjellen i humøret for bare noen dager siden hvor jeg lurte på om jeg noen gang vil kunne ha smertefri sex uten å tisse glasskår etterpå eller om jeg skal flytte fra samboeren min og være singel og aseksuell resten av livet er SÅ stor! Kanskje jeg også kan få det bedre? Sånn på sikt? Nå sluker jeg all informasjon jeg kan komme over om vestibulitt, forbanner gynekologen som ga meg antibiotika mot sopp (uten sopp anvist, sånn i tilfelle) og sendte meg til urolog fordi det gjør vondt å tisse etter sex og tissing er urologens bord, og prøver pusteøvelsene du har tipset om asap. TUSEN TAKK for at du har laget denne siden!

    • Hei! Godt å høre fra deg, og at du føler deg bedre. Jeg lover deg, vi har alle vært der. Vi har alle lurt på om forhold ikke kommer til å være noe for oss på grunn av dette her, om vi bare skal gi opp i steden for å prøve å bekjempe noe ingen forstår seg på. Men ALLE kan bli bra fra vestibulitt – det tar bare tid! Jeg er helt sikker på at du kommer til å få god og profesjonell hjelp hos mensendieck og på Vulvaklinikken, og fra da av kommer det til å gå oppover. 🙂 Nå gjelder det bare å starte å roe ned, pusteøvelser er en kjempefin start, og kanskje teste litt Xylocain 2 %? Du kan få det bedre. 🙂

    • Heisann, jeg fikk nylig et tips som kanskje er nyttig for deg også. Noen av oss er vel så plaget med symptomer fra urinrøret. I Sverige har de, så langt jeg har forstått, kommet betydelig lenger i medikamentell behandling av dette. Jeg har slitt med det i mange (!!) år, uten å få tilbud om noen som helst hjelp i Norge. Nå fikk jeg nettopp vite av en svensk fysioterapeut at de har et godt tilbud for nettopp dette her:
      https://www.ahus.no/helsefaglig/tjenester/nasjonale-regionale-og-lokale-tjenester/bekkensenter
      Det kan være mange forskjellige muligheter, men kortison i urinrøret er blant dem. Det er verdt å få vurdert. I tillegg har Birthe Bonde i København utviklet en del avspenningsøvelser konkret for dette. Om du søker henne opp, er øvelsene lagt ut på dette. For meg har dette vært smertelindrende. Lykke lykke til – og fortell gjerne hvordan det gikk!

  2. Det er så utrolig godt å lese om andres erfaringer, jeg har følt meg veldig alene. Jeg har god støtte i samboeren min, men han vet jo ikke hvor vondt det faktisk er. Hvordan forklarer man at det kjennes ut som man har vonde, åpne sår et sted når det ikke fins noen sår man kan se? Sår kan man jo se? Jeg har lurt på om jeg innbiller meg det hele eller om jeg bare ikke har skjønt sex. Nå har jeg fått ordene som beskriver hvordan jeg har det, og bare det at det fins et navn på det er en stor bør som er løftet av skuldrene mine. Enn å bli glad for en diagnose? At det i tillegg fins behandling man kan prøve og personer som har blitt (så godt som) friske hadde jeg nesten ikke turt å håpe på. Nå rabler jeg som en tulling, men det er så utrolig mye følelser knyttet til dette at det er til å bli sprø av. Nå skal jeg i gang, jeg har fastlegetime i morgen tidlig hvor jeg skal be om Xylocain på resept. Jeg håper det er fremgang i vente for meg også!

    • Haha, jeg kjenner meg så igjen i alt du sier. 🙂 Man BLIR faktisk glad for å få en diagnose! Da vet man i det minste hva som er galt. Men forresten så trenger du ikke resept for Xylocain, du får tak i det på apoteket 🙂 Folk bruker det mot myggestikk og sånn, haha…

  3. ENDELIG! Endelig noen som setter ord på nøyaktig hvordan jeg har det. Jeg er så glad jeg kom over denne bloggen. Jeg har alltid følt meg veldig ensom med denne diagnosen. Ja, jeg har hørt at andre har den, men likevel har jeg følt en slik skam over at jeg ikke kan ha sex, at alt bare er vondt og dermed likevel følt meg veldig alene.
    Jeg har slitt med vestibulitt i 9 år. Jeg hadde en fantastisk samboer de første seks årene, og i den tiden tror jeg at jeg besøkte fem-seks ulike gynekologer hvor jeg oppdaget at det var utrolig lite kompetanse på dette området. Jeg var en kasteball i systemet.. Jeg kom til slutt via via via og etter utallige ulike behandlinger, alt fra betnovat, pause fra sex, antidepressiva, til xylocain-injeksjoner 20 uker i strekk og hud/nerve-fjerning gjennom operasjon uten oppfølgning, til en fantastisk fysioterapeut i Trondheim, Clara. Jeg følte endelig at nå skulle jeg bli bra. Jeg har jobbet med xylocainbehandling, dilatorer, tøyning av muskulatur og avslappingsøvelser. Jeg følte virkelig at det hjalp meg, men så ble det en nedtur i livet, og jeg stoppet helt opp. Etter at det ble slutt med samboeren følte jeg en liten lettelse, for nå slapp jeg å ha dårlig samvittighet lenger. Jeg tok en pause fra alt. Jeg orket ikke mer, jeg var så lei, og alt var bare drit. En real nedtur kan vi kanskje kalle det.
    Etter hvert begynte tankene om en ny kjæreste å komme. Ville jeg egentlig klare å få det, jeg kan jo ikke ha sex. Hvem vil vel være sammen med ei som synes sex er det verste i livet? Ei som kvier seg bare ved tanken av at noen skal komme borti henne, for det kan jo føre til noe mer. Nå har det jo gått opp for meg at hvis jeg ikke gjør noe, så blir jeg å være alene resten av livet. Kanskje en teit tanke å ha, men slik fungerer bare hjernen min. Jeg har på en måte tatt innover meg at vestibulitt er diagnosen min, og plutselig satt jeg å googlet vestibulitt for første gang i mitt liv. Etter ni år med diagnosen… Hva har skjedd?
    Jeg kom i kontakt med en ny fysioterapeut som anbefalte et apparat som sender strøm for å få musklene til å slappe av, i tillegg skal programmet med xylocain og dilatorer være på planen igjen. Jeg hadde på en måte gitt opp, men nå starter jeg igjen med ny giv. Jeg har enda ikke troen på at jeg kommer til å bli helt frisk, det virker for usannsynlig at de smertene jeg har bare skal forsvinne, men vi får se. Jeg håper du fortsetter å skrive, du og dine ord ga meg mye motivasjon i å starte opp igjen. Et lite håp om at det faktisk går ant å ha sex uten smerter. Takk 🙂

  4. Hei, jeg er en jente på 16 år som opplevde smerter under samleie for første gang i sommeren 2016. Jeg tenkte ikke mye over det men etterhvert ble smertene utholdige og jeg oppsøkte lege. Han henviste meg vidre til gynekolog og hun kunne konkludere med at jeg har vestibulitt. Jeg er glad for at jeg kom over denne bloggen for jeg har aldri fått noe svar på hvordan jeg skal løse dette og jeg har vært mye frustrert og sint etter som man ikke kan prate ut om det.

    • Hei, så bra at du fikk riktig diagnose med en gang, og fant denne bloggen tidlig! 🙂 Jeg forstår frustrasjonen din kjempegodt, men en del av prosessen for å bli bra fra dette er å også jobbe litt med hodet. Prøv å lese litt tidligere innlegg på hva som har fungert for meg. Hvis du bor i Oslo vil jeg anbefale Mensendieck fysioterapi, enten på Høgskolen i Oslo eller på Storo Mensendieck! Si ifra hvis du har spørsmål eller bare vil prate.

Leave a Reply

