Bort med tampongene

Hei alle

Først; En av leserne mine har opprettet sin egen blogg! 🙂

http://dernede.blogg.no/

Håper dere sjekker den ut 🙂

Nå … Som dere sikkert vet, går det veldig bra med meg om dagen. Gudameg, jeg priser meg lykkelig hver gang jeg har smertefri sex, og det har det vært mange tilfeller av over en lang periode nå! Noen ganger kan det komme litt sviing, men da har vi holdt på lenge, og jeg slår meg til ro med at en slik runde ville svi litt hos de fleste…. 😉 Det er mer en god ømhet enn vestibulitt “brenning”.

Jeg har tenkt mye på hva det var i prosessen min som plutselig gjorde meg bra.

Det har vært en så lang reise, og jeg har prøvd så mye forskjellig. Men nå har jeg altså hatt en lang, god periode, og vet dere hva jeg har gjort i den perioden? Ingenting. Er ikke det frustrerende?! Jeg bruker ikke Xylocain en gang, jeg gjør absolutt nada!

Jeg tror det startet for en god stund tilbake, da jeg var på bedringens vei, men plutselig følte at det gikk nedover igjen. Da dro jeg til Jenny Toftner på Storo Mensendieck, hun hadde jeg aldri vært hos før. Og hva sa hun? Jo hun friskmeldte meg. Jeg sleit med å skjønne det, men bestemte meg for å ta det til meg. Jeg sa til meg selv at jeg er frisk, og hvis det svir er det fordi typen min er stor eller vi holdt på lenge, og jeg må ikke bli så redd for at jeg har vestibulitt igjen eller at jeg er blitt dårlig igjen. Etter at jeg begynte å ha den innstillingen, begynte også sviingen å gå over fortere etter sexen. Jeg hang meg ikke så mye opp i den liksom.

Så begynte jeg å kjenne igjen i hvilke tilfeller det gjorde mindre vondt enn andre tilfeller. Det ble alltid fullstendig smertefritt når jeg var ordentlig tent. Kjæresten min hadde sørget for litt kos og kyssing for eksempel, før vi “gikk til verks” (hahaa..).

Tampong1_0.png

Men jeg har tenkt mer. Var det egentlig alt? Også kom jeg på en ting som jeg har glemt å si på denne bloggen, som jo er et grep jeg har tatt i lang tid nå. Jeg har fullstendig sluttet å bruke tamponger! Og det gir jo egentlig mening at tamponger ikke er noe for oss. Noen klarer jo ikke bruke tamponger i det hele tatt, fordi vaginismen deres er så ille. Men også for oss som får den inn, så kan det jo ikke være noe bra for oss?? Tampongen tørker jo fullstendig ut underlivet, og i tillegg er den ubehagelig å ha i, og presser litt på et område hvor vi allerede er ømfintlige. Jeg har faktisk alltid pleid å få en sånn tre-sekunders kvalmefølelse hver gang jeg putter den inn.

Så ja. Jeg har sluttet med tamponger. Heldigvis for meg så blør jeg ikke så altfor mye. Jeg sørger også for å gå på do ekstra ofte når jeg har mensen. Ja, jeg har flekket til et par-tre-fire-fem (alle) truser, men det er en lav pris. Det meste går bort i vask, haha. 😉

6 thoughts on “Bort med tampongene

  1. Enig! Tamponger er noe dritt! Vurderer å begynne med menskopp! Det tror jeg er framtida – også for miljøet. Og har du sett så mange farlige stoffer som er i masseproduserte tamponger (og bind, for øvrig)? :O

    Så hyggelig å være innom her igjen. Beklageligvis er det lenge sida, men det er heldigvis fordi jeg har vært så frisk 😀 Så i går kveld da vi skulle ha sex, kom smerten helt plutselig tilbake. Som lyn fra klar himmel, pang, det var som nåler på hver side i inngangen der. Hvilken nedtur! Jeg må bare trøste meg med at jeg vet det kan forsvinne like raskt som det kommer tilbake… Og så har jeg vært litt stressa den siste tida: Jobber mye, har flytta, skriver masteroppgave og er gravid (!!!). Så det er litt av hvert på planen om dagen. Nå skal jeg roe meg litt ned, tenker jeg.

    Så gøy å se at en av leserne dine har starta blogg, den er jo kjempefin! Fint å være her inne og lese innleggene dine igjen.

    Alt godt 🙂

    • Kanskje jeg skal vurdere menskopp selv! Hmmm. Får tenke på det. Men tror deg på at det er mye rare stoffer i tamponger! Det er ikke naturlig ass, æsj.

      Uansett, jeg er så glad for å høre at du har vært så bra så lenge!!! Ikke stress med den ene vonde opplevelsen. Det kan skje. Og som du sier, det kan forsvinne like fort som det kom, så ikke bekymre deg. Og GRATULERER MED GRAVIDITET!! Wooooow 😀 😀 Jeg er sååååå glad på dine vegne! Det kommer til å bli fantastisk 🙂

      Lykke til videre ❤

  2. Jeg bytta til menskopp og reusable pads (jeg blødde sykt mye før og måtte ha begge). Etter at jeg bytta blør jeg mindre og fikk kortere menstruasjon. Synes det var jævlig ubehagelig med “vanlige” bind (måtte gå over til det fra tamponger etter en spesialistgyn jeg betalte over 1000kr for satte meg på soppkur, uten vekstprøve(serriøst noob!!), og vestibulitten min ble x10 værre). Gikk over fra vanlige bind til reusable pads(tøybind) og det var serriøst som å komme til en slags himmel. Syyyykt mye bedre. (Det er jo tøy, er som å ha på seg truse). 0 stress å vaske heller. Begynte med menskopp etterhvert. Det gikk bra. Brukte xylocain før jeg satte inn/tok ut og brukte masse glidis. Koppen gjorde ikke vondt som tamponger pga materialet. Tamponger tørker deg ut og kan være jævlig vondt (husker en gang det var så vondt å ta ut en tampong at jeg ikke klarte å puste)

    Jeg har ikke hatt mensenutgifter på over 2år (!!!).

    Bortsett fra at jeg kjøper magnesium som jeg tar hver dag + dobbel dose før mens og guess what: menssmertene er så si borte, jeg blør enda mindre og jeg har nå mensen i bare 3 dager.
    Før blødde jeg så mye at bare jeg rørte på meg følte jeg meg som en ketchupflaske if you know what I mean.

    I’m never going back!!

    Oooog
    Jeg er også smertefri!!
    Etter 10 år(!!!!) med vestibulitthelvette.
    Jeg trodde jeg aldri skulle bli bra.

    Nå er jeg rimelig sikker på at det er mulig for alle.

    • Takk for at du deler erfaringene dine! Og så FANTASTISK å høre at du er smertefri?? Kanskje det har sammenheng med tampongbruken…? Det kan iallefall være en faktor, tenker jeg. Hva annet har du gjort i din vei mot helbredelse? Hadde vært supert om du ville dele 🙂

Leave a Reply

