Tanker. Hvorfor får vi vestibulitt?

Fikk lyst til å skrive her igjen, men vet ikke helt om hva, så jeg har på følelsen av at dette blir et litt “rablende” innlegg..

La oss starte med hvordan det går med meg? Som regel går det veldig bra. Jeg har gode dager og dårlige dager, men de fleste gode. Jeg finner at det stort sett er så enkelt at det har sammenheng med hvordan sexen gjennomføres. Ting som funker for meg er å sørge for foreplay, sørge for at kroppen min faktisk er klar, ikke bare hodet. Og ofte at jeg styrer den første penetreringen, det hjelper mye. At den ikke skjer for fort, eller brått. La kroppen bli klar over hva som skal skje. De gangene jeg får til de to tingene, er sexen fullstendig smertefri. Andre ganger blir jeg for spontan (hehe), men prisen kan bli litt dyr. Jeg er ikke der enda, rett og slett.

Jeg tenker mye på hvorfor vi får vestibulitt. “Flink pike-syndromet”. Flinke piker får det altså? Men hva betyr det?! Hva er egentlig en flink pike?! I dagens samfunn har det egentlig blitt et veldig negativt ladet begrep, og å knytte det til en “sykdom” eller “syndrom” gjør ikke saken bedre.

Da jeg fikk diagnosen hadde jeg nylig startet på en høyere utdannelse, jeg drev med idrett på høyt nivå og hadde fått meg en fantastisk kjæreste. (Ding ding ding! Flink pike-klokkene ringer!) Så hva betyr vestibulitt-diagnosen oppi det hele? At jeg skal slutte med disse tingene som kategoriserer meg som “flink”? Skal jeg gi opp? Bare senke standarden til meg selv og livet jeg vil leve? Dette var tanker jeg slet mye med på et tidspunkt. Hva betyr det???

Så jeg ble i tvil om jeg ville klare studiet mitt. Hva med idretten – ville den stå i veien for at jeg skulle klare studiet og livet mitt på en ok måte? Ville vestibulitten ødelegge forholdet mitt? Ett år følte jeg meg så oppslukt av det hele, at jeg utsatte eksamen og tok pause fra idretten. Jeg måtte ta et dypt åndedrag, og tenke hva det virkelig var jeg ville. Det neste året hadde jeg bare skole og kjæreste, det var alt. Og det var godt, fordi jeg fant ut at det ikke var livet for meg! Og så snart jeg fant ut at å senke terskelen ikke var det jeg hverken trengte eller ville, kunne jeg begynne å bygge på livet mitt igjen, stein for stein. Jeg begynte å få bedre karakterer, fordi jeg nå innså at jeg måtte stå for valget jeg hadde gjort med studiet. Med det mener jeg at jeg lenge følte at jeg ikke hørte til der, og at det ikke var mitt valg. Jeg hadde gode nok karakterer til å komme inn på et godt studie, og jeg fikk sterke tilskyndelser fra foreldre om at det ville være et godt valg. Men nå innså jeg, at jeg kunne slutte eller fortsette, og det ville være mitt valg, og hvis jeg fortsatte var det fordi jeg ville det. I tillegg gikk jeg tilbake til idretten, jeg spiller igjen i eliteserien, og det er morsommere enn noen gang. Ikke nok med det, jeg tok på meg lederverv i studentforeningen på studiet. Til høsten sitter jeg i styret i en av universitetets største studentforeninger. Og jeg har fått meg en relevant deltidsjobb som jeg starter til høsten. Og jeg har nesten bare gode dager med vestibulitten. Så konklusjonen må jo være; at å prestere på høyt nivå, eller sette høye krav til seg selv, kan ikke være problemet!

flower-with-yellow-bird

Jeg finner at “flinke piker” kan ha svært mange lag, svært mange personlighetstrekk, og jeg tror ikke legene egentlig har skjønt hvorfor det er disse “flinke pikene” som alltid ender opp med å få vestibulitten. Og jeg tenker og tenker, men jeg tror ikke det har noe å gjøre med at vi er flinke på skolen, eller har lyst på gode karakterer, eller lever travle liv. Jeg tror det har å gjøre med sexualiteten vår. Da mener jeg ikke om vi er homofile eller heterofile eller noe annet 😉 Jeg mener at flinke piker også ofte er de som er minst kjent med sin egen sexualitet.

Ta for eksempel meg! Vi snakket (eller snakker) aldri om sex i familien min. Da jeg fikk kjæreste som 16-åring var det ramaskrik i heimen, og vi fikk ikke sove i samme seng. Jeg følte meg som tidenes synder da jeg var 17 og endelig bestemte meg for å ha sex med ham. Det tok en evighet før jeg fant ut av masturbering, og første gang jeg hadde en orgasme var takket være min nåværende kjæreste, som jeg ble sammen med i en alder av 20. Jeg hadde begynt å lure på om jeg var en av de jentene som ikke kunne komme! Etter det tok det enda mer tid å finne ut hva jeg liker og ikke liker. Å finne selvtilliten til å ikke tenke på “hvordan ser kroppen min ut i denne vinkelen?” eller “kommer han til å se det inngrodde håret?”. Evnen til å ha sex for sin egen del, ikke for noen andre! Den siste er viktig. DU skal nyte sexen. Sex er gøy, fantastisk, intimt og flott! Jeg tror dette er grunnen til at mange har funnet god nytte i å ikke gå til psykolog, men til sexolog.

Uansett. Dette er selvfølgelig bare mine, fullstendig uprofesjonelle tanker. Jeg hadde elsket å høre litt hva deres tanker rundt det hele er, for jeg er sikker på at dere går igjennom mange av de samme tankeprosessene, men kanskje ikke ender opp med de samme svarene?

Håper det går bra med dere alle. 🙂

 

21 thoughts on “Tanker. Hvorfor får vi vestibulitt?

  1. Hei! Jeg fikk nettopp (altså, idag) vite at jeg har vestibulitt. Har slitt med sopp og blitt behandlet for det i to år, men skjønte nå at dette må jo være problemet mitt også. Så utrolig interessant at du har skrevet en blogg om tema, jeg har nå lest alle innleggene dine og gråt opp til flere ganger. Både fordi det jeg kjenner meg igjen i så mye og fordi jeg ble både glad og lei på dine vegne i situasjoenene du beskriver. Kunne du kanskje sendt meg en mail om hvem du har kontakter for å komme i gang, hvilke terapeuter du har brukt/anbefaler osv? Jeg har kun gått til gynokologer (sikkert 20 ganger på to år..🙄) og fått samme beskjed hver gang “her har du ei salve så går det over!” Nå har jeg så lyst til å prøve disse metodene og prøve å bli bedre! Jeg og kjæresten min hadde laang samtale i går om dette bør fikses, han syntes jo også selvsagt at dette er slitsomt. Endte nesten i brudd og det hele, men han viser heldigvis masse forståelse også. På forhånd takk! Og ps. Så deilig å lese at du er frisk! Gratulerer 🙂

    • — Jeg skriver dette som kommentar, da kanskje fler vil få bruk for informasjonen —

      Hei!! Det er så utrolig synd å høre om det der med soppen! Jeg hører det hele tiden fra jenter som får behandling for sopp uten at det egentlig er gjort en bekreftende test på det, og problemet med dette er at soppkuren har tendens til å gjøre vestibulitten verre (får jeg høre fra andre, heldigvis aldri blitt behandlet for sopp selv)!

      Jeg kan bare gi deg Oslo-tips av egen erfaring:
      Hvis du vil gå til en gynekolog som faktisk KAN vestibulitt, kan du gå til Josef Ekgren på Majorstuaklinikken. Etter ham gikk jeg til Mensendieck poliklinikk på Høgskolen i Oslo. Der kan man få time to ganger i uka hos en fysiostudent (de er kjempeflinke, søte mennesker), men ikke i sommerferien, bare under semesteret. Du kan sende en mail til Eva-Christina.Ellingsen@hioa.no for å bestille time. Behandling her er intenst, men det virket veldig bra for meg! Hvis du ikke vil til studenter, eller ikke vil på et så intenst opplegg som hos HiOA, kan du dra til Jenny Toftner på Storo Mensendieck. Hun er også veldig flink på vestibulitt, jeg var også innom henne en gang, men da var jeg så heldig å bli friskmeldt… 🙂

      Ut over dette har jeg brukt Xylocain (som du kan lese om i tidligere innlegg), og i starten av behandlingen brukte jeg også Atropin (en krem jeg fikk resept på fra Josef Ekgren). Jeg vet, kremer. Jeg var også frustrert på dem lenge. De helbreder ikke, de bare fjerner eller minsker symptomene av et dypere problem. Men de kan hjelpe ved siden av det andre, og de kan gi pusterom fra smertene.

      I mellomtiden ville jeg forsøkt å jobbe med knipeøvelser for bekkenmuskulaturen. Også det har jeg beskrevet i et tidligere innlegg. Vi kniper for å få tak i muskulaturen, men fokus med øvelsen er avslappingen – å kjenne at musklene gir slipp, som å slippe opp en knyttet neve. Dette sammen med pusteøvelser kan hjelpe på å få roet ned hyperanspent muskulatur, som er deler av problemet. Men ikke overdriv. Start med å gjøre et lite rituale av det et par ganger i uka mens du ligger i senga for å sove.

      Så det var en “kort” oversikt over behandlingsprosessen min. 🙂

      Vit at jeg føler med deg, og vet akkurat hvordan du har det i dette øyeblikket. Du har en prosess foran deg, og det vil komme oppturer og nedturer. Men det viktigste er å starte prosessen, ta tak i problemet, og prise seg lykkelig for hver eneste lille opptur. Jeg vet også at du kommer til å tenke mye på vestibulitt fremover… Det er noe med å finne den fine linjen mellom å håndtere problemet, uten at det blir altoppslukende… Og det er ekstremt vanskelig. Men forsøk å finne dager i uka hvor vestibulitten ikke er et problem. Gjør noe som gjør det glad, gjør noe annet enn penetrering med kjæresten din, pust og vær fri. Dette kommer til å gå bra! Og jeg er her, hvis du trenger noe. 🙂

      • Herlighet, tusen takk! Dette er så utrolig hjelpsomt, og jeg er veldig takknemlig! Ringte Josef i dag, og har fått time allerede på torsdag, så det er jo helt fantastisk! Blir deilig å få litt svar og ordentlig hjelp, og ikke minst følelsen av å komme i gang med noe som faktisk funker. Føler meg bedre bare av å vite hva det er som feiler meg 🙂

        Bloggen din er flott lesning og igjen – tusen takk. Skal ta til meg og prøve alt du anbefaler. Godt mulig jeg sender deg en melding ved en senere anledning også! 🙂

  2. Jeg fikk nettopp påvist vestibulitt og er veldig redd. Jeg har ikke SÅ ille smerter som jeg leser om rundt på nettet, men stor nok smerte og svie til å ta tak i det. Jeg begynner med xylocain nå, men lurer på om jeg ikke burde ha sex nå i begynnelsen hvertfall? Jeg har ikke hatt SÅ store problemer og det har gått fint når jeg har vært tent nok uansett uten noe form for behandling. Hva tenker du? Vanskelig å finne nok informasjon om dette her altså:-(

    • Du høres veldig lik ut som meg! Det er vanskelig å gi deg et helt konkret svar, men løsningen for meg var aldri å starte et sex-forbud. Som du sier selv, så klarer du helt fint å gjennomføre når du er tent nok. Ok, men da har du også løsningen der? Hold deg til disse reglene: 1) Ikke ha sex om du ikke er tent nok, det gjelder også litt for spontan sex.. 2) Gi deg selv tillatelse til å stoppe sexen hvis du kjenner at du har en dårlig dag etter at dere starta. 3) Sørg for at du er tent nok, at sexen er digg for deg!

      Men absolutt, du er jo ikke helt frisk. Avslappningsøvelser kan være en fin greie. Men også bare å jobbe med sexen vil ta deg langt. 🙂

      • Håper du forstår hvor mye denne bloggen har hjulpet meg allerede til nå. Som sagt fikk jeg dette påvist i dag, så tusen takk for at du finnes!

  3. Hei! Jeg har egentlig aldri lagt igjen noen kommentar på blogger om vestibulitt/vaginisme. So here I go! Jeg har slitt med Partiell vaginisme i 4 år, og utreknings-vestibulitt (altså svien kommer etter sex hos meg). Har kun hatt ett samleie med exen hvor det var som om jeg ikke hadde vestibulitt. Men jeg ble verre med tiden og jeg følte mye press fra hans side på slutten. Vi bare kranglet. Så forholdet tok slutt i mars. Jeg har nå prøvd botox for første gang hos Ekgren. Personlig liker ikke jeg Ekgren så godt. Jeg er nyutdannet sykepleier og synes han aldri svarer på spørsmålene mine, forklarer lite rundt bivirkninger eller hva jeg må ha i vente før en behandling. Han bagatelliserer enkelte ting. Jeg ble utsatt for et overgrep da jeg var 14. Da vi hadde en slags kartleggingstime og jeg fortalte om min bakgrunn begynte han å si at han ikke trodde det var årsaken. Hadde jeg blitt voldtatt så hadde det vært en ting, men siden det bare var et overgrep så trodde han ikke det var det. Han begynte i steden for å fortelle meg om sin søster som nesten ble voldtatt på en utedo i Finnmark av en mann familien hadde latt få sove i et uthus eller noe for natten. Moren hadde kommet og sett at denne fyren fulgte etter hans søster til utedoen og ventet på henne. I dont konw, men sykt usaklig å fortelle meg om sin familie og bagatelisere min historie. For er det noe jeg har lært gjennom praksis fra psykiatri, så er det at det er den subjektive opplevelse av noe som er det man må jobbe med. Ikke konkret hva som har skjedd. Mennesker er utrolig forskjellige. Noen kan ha gått gjennom en voldtekt og klarer å ha samleie osv, mens andre har “bare” vært gjennom et overgrep. Det er ikke min feil at kroppen min reagerer slik. Det er en forsvarsmekanisme, og jeg tror dette er en utløsende faktor sammen med andre hendelser. Derfor er jeg ikke så begeistret for Ekgren. Men jeg har prøvd botox hos ham i dag som ble utrolig smertefullt fordi han hadde dårlig tid og stakk meg før bedøvelsen hadde fått virke ordentlig (bedøvelsen var værst.). Men jeg har nå klart meg og håper på bedring.

    Jeg vil veldig gjerne anbefale en osteopat som henter Berit Bakken. Hun holder til år Unity senteret i Møllergata ved Youngstorget. Hun er både fysioterapeut og osteopat, og har over 20 års erfaring. Veldig dyktig dame. Hun jobber med bindevev. Etter timene mine hos henne opplevde jeg at jeg fikk litt lysta tilbake (følte at denne hadde vært i dvale i lang tid), og jeg slappet litt mer av i underlivet. Likte også veldig godt at når hun var ferdig med å behandle meg, så var hun ærlig og sa ifra på det. Første time koster litt mer og varer 60 min. De andre timene har tatt 45 min og har kostet 750kr. Hennes metoder alene har ikke kurert meg. Men de har hjulpet litt på veien. Det var Cathrine Ramm som anbefalte meg Berit Bakken. Cathrine Ramm er en psykomotorisk fysioterapeut jeg gikk til gratis på Blåkors. Har aldri hatt en så bra behandler som henne. Hun virkelig utfordret meg, men dog på en konstruktiv måte. Hun fikk meg til å kjenne på og jobbe med innestengte følelser og jeg hadde det mye bedre med meg selv etter å ha vært hos henne. Hun var på en måte psykolog i tillegg til at hun jobbet kroppslig med meg; gjorde ulike øvelser osv. Jeg hadde veldig god effekt av dette da jeg tror overgrepet har satt seg i kroppsminne hos meg (føler jeg har bearbeidet det psykisk). Ble veldig glad i Cathrine og grått masse hjemme alene en kveld da jeg hadde fått vite at hun skule slutte. Følte meg litt forlatt. Har ikke den samme kontakten med nåværende psykolog. Så vurderer å heller betale litt for å gå til Cathrine igjen hvor enn hun jobber nå. Dyktig dame! Hun har lang erfaring med vaginisme-pasienter.

    Må også si at jeg er fornøyd med Jenny Toftner på Storo Mensendieck, men synes den aller flinkeste der er Jeanette Wangen. Jeg synes Jeanette var veldig flink til å formidle håp til meg. Veldig positiv og tøyde meg ut noen ganger. Syntes det var utrolig ubehagelig i starten, men slappet veldig av hos henne etter hvert. Vi prøvde også elektrobehandling med en liten probe som settes i kjeden og gir strøm i lave doser. Dosene økes etter hvert. Dette er for å desensibilisere underlivet litt. Men det funket ikke helt for meg. Ellers har jeg gått til sexolog Trude Aarnes. Dyktig dame med sykepleiefaglig bakgrunn. Synes det er litt viktig, da det å være sexolog ikke er en beskyttet tittel enda. Likevel følte jeg at jeg og Trude ikke hadde helt kjemi. Jeg tror egentlig cluet her er å prøve og feile litt. Som menneske er det ikke meningen at man skal klikke med alle. Noen passer bedre sammen med andre, og slik tror jeg det også er med behandlere. Jeg er ikke friskmeldt selv, men jeg jeg er positiv til at jeg blir det en dag, og kan få barn og alt det der. I mellomtiden ser jeg på dette som trening. Det bør dere også gjøre. Vi kommer sterkere tilbake, fordi vi har fått litt motgang! Har prøvd botox i dag og venter i spenning på hvordan det blir. Må si hele episoden var litt traumatisk, fordi Ekgren var forsinket og satte botox før bedøvelsen hadde fått full virkning. Men det er over nå. Blir kanskje men runde til til høsten, men håper jeg slipper. Ellers jobber jeg mye med grensesetting.Jeg dater nye gutter, men har ikke funnet tonen eller hatt helt kjemien med noen enda. Jeg vet jeg er kresen, men synes det er viktig. Håper dette var nyttig info for noen, og at andre deler tips hvis de vet om noe spennende som har fungert for dem; eks.akupunktur osv.

    • Hei, takk for den flotte kommentaren din! Den er det mye interessant i, som behandlere jeg ikke har vært borti!

      Det mest interessante er at du følte mest virkning når du hadde en å snakke med og gjøre øvelser med. Det er akkurat samme erfaringen jeg har hatt! Hos fysioene på Høgskolen i Oslo gjorde vi øvelser og snakket om alt og ingenting to ganger i uka. De periodene var jeg helt smertefri uten noen kremer eller noe!

      Ønsker deg lykke til med botoxen. Har hørt at man skal passe på å gjøre øvelser ved siden av botoxen også? Se gjesteinnlegget om “Maria” lenger nede! Tror hun skrev noe om det.

  4. Hei. Jeg er en jente på 18 år, og har slitt med kroniske smerter i underlivet i nærmere 3 år nå. Generelt har jeg alltid hatt et dårlig forhold til mitt eget underliv. Jeg turde aldri å sette inn en tampong selv, og mislikte utseendet. Dette har ført til at jeg i ulike situasjoner har vært veldig tilbaketrukken og flau. I en alder av 13 år, prøvde jeg uønsket sex med en eldre gutt for første gang. Jeg hadde ingen form for erfaring, og viste knapt nok hva sex var på denne tiden. Dette var noe av det skumleste og mest smertefulle jeg hadde vært med på, og vi klarte ikke å utføre samleiet.

    Etter denne situasjonen kom jeg i en engstelig periode. På grunn av mine dårlige erfaringer rundt sex, var jeg redd for at jeg skulle bli gravid, redd for å få kjønnssykdommer. For dette var noe jeg hadde lært om på skolen. Disse testene tok jeg engstelig på egenhånd. På denne tiden slet jeg også veldig mye med uren hud, og begynte med p-pillen Diane.

    Når jeg var 16, fikk jeg meg en kjæreste som jeg fremdeles er sammen med. Jeg viste at sex ville bli et tema, så jeg tok opp mine tidligere situasjoner med ham. Han var svært forståelsesfull og det var ikke noe problem å vente til jeg følte meg klar for å prøve igjen.

    Gangene vi prøvde var utrolig smertefulle. Jeg har lest flere av dine innlegg og kan kjenne meg igjen i dine reaksjoner. Jeg skalv i etterkant, i lår og gråt. På denne tiden hadde jeg kun vondt når vi prøvde å ha samleie.

    Jeg bestemte meg for å ta opp dette med min fastlege, og beskrev min situasjon. Hun påsto at jeg hadde underlivssopp, og ga meg en ukes lang kur. Fordi jeg hadde så dårlige opplevelser, dårlig forhold til mitt underliv, og fremdeles ikke hadde prøvd tamponger, var stikkpillene for soppkuren utrolig skremmende for meg. Jeg prøvde å gjennomføre dette selv. Men jeg klarte det ikke, og trengte hjelp av mamma til å sette de inn for meg. Jeg lå i vridde meg i smerte, og ingen kunne forstå hvorfor en slik liten pille kunne gjøre meg så vondt.

    Etter denne kuren begynte jeg å få kroniske smerter. Det gikk ikke en dag uten at jeg hadde vondt i underlivet. Soppkuren hadde ingen effekt på mitt problem. Jeg bestemte meg for å oppsøke gynekolog på egenhånd, og fikk raskt en time. Jeg forklarte henne min situasjon og hva jeg hadde gått gjennom tidligere. Dessverre var dette en dårlig opplevelse for meg. Hun påsto at ingenting var galt med meg, og jeg fikk nærmere kjeft for at jeg hadde store smerter av kun en finger i skjeden. Det eneste hun ga meg var en bedøvende krem fordi hun mente jeg kun var rød og sår i åpningen.

    Jeg gikk en hel sommer og smurte meg med denne kremen. På grunn av store smerter og et dårlig forhold til meg selv, var dette vanskelig for meg. Denne hjalp meg ingenting, og jeg husker at kremen svei mye når jeg brukte den.

    Jeg var lei av å få feil behandling og bare bli verre, så jeg bestemte meg for å avvente om ting ville ordne seg selv. På nyåret hadde ting ikke forbedret seg. Tvert i mot ble ting verre, og jeg begynte å få smerter bare jeg gikk på do å tisset. Da oppsøkte jeg min fastlege igjen, og hun påsto at jeg kunne ha vestibulitt. Hun sa til meg at hun skulle sende en henvendelse til sykehuset St. Olavs i Trondheim for å gi meg en behandling. Min fastlege beskrev vestibulitt som noe som ligger i hodet. Så hun ga meg ulike tips til å kunne klare å kurere meg selv. Ved å prøve tampong og bruke en finger for å venne meg til følelsen.

    Det gikk 2 år, og jeg hadde fremdeles ikke hørt noe fra St. Olavs. Jeg ble også vant med å ha kroniske smerter i underlivet. Tampong var uaktuelt, for jeg klarte ikke å få de inn en cm engang. Jeg hadde mine gode dager, hvor jeg tenkte at jeg så klart kunne leve med det her. Og dager hvor jeg skalv på do når jeg skulle tisse, skrek, og ble utrolig dårlig humør mot alle andre rundt meg.

    Jeg var likevel overbevist om at jeg kunne klare å kurere meg selv. Men jeg sitter fremdeles med disse kroniske smertene. Og jeg vet helt ærlig ikke hva jeg skal gjøre for å bli frisk. Eller om jeg noen gang vil bli frisk. Alt føles veldig håpløst ut nå.

    For rundt 3 uker siden, tok jeg kontakt med min fastlege igjen. Nå har jeg midlertidlig en annen fastlege. Jeg forklarte henne min situasjon og mine tidligere besøk hos ulike leger. Hun kunne også se en oversikt over hvilke henvendelser som har blitt sendt ut på mitt navn. Dessverre fant jeg ut at henvendelsen som skulle blitt sendt til St. Olavs for 2 år siden, aldri ble sendt. Dette kom som en stor overraskelse på meg, for jeg hadde i alle disse månedene ventet på en innkallelse. Hun fraråder meg også å bruke p-pillene, men jeg er usikker på om dette kan ha en innvirkning på problemet.

    Jeg har som tidligere nevnt, lest en god del av dine innlegg. Og jeg kom over en anbefaling på St. Olavs hos Clara Karoliussen. Jeg skrev en personlig e-mail til henne. Nå har jeg mottatt en henvendelse hos henne i september. Jeg håper at dette kan være en start på å bli frisk. Om det fremdeles er mulighet for det…

    Bloggen din har vært mye til hjelp for meg, når jeg har mine verste dager. Jeg får derimot håp om at jeg også har mulighet for å bli frisk en dag.

    • Kjære deg. Jeg får så vondt i hjertet mitt av å lese kommentaren din… Du har hatt det verre med vestibulitten enn meg, men jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Og jeg hører din historie gang på gang, og det gjør meg forbannet! Leger som gir soppkur uten å teste om det er faktisk det som er galt!!! Jenter – hvis dere leser dette, og lurer på om dere har vestibulitt – ikke ta en soppkur uten ordentlig testing først! Alle jeg har hørt fra som har startet vestibulittbehandlingen med en feilaktig soppkur har endt opp med å bli verre. Det er så tragisk og forbanna dumt. Dette er grunnen til at jeg skriver blogg, at jeg stiller opp på radiointervjuer. LEGENE må også opplyses! Faen, sorry for sinnet mitt, men jeg bare hører dette så altfor ofte. Og ikke nok med det, så topper du det med en gynekolog som sier at ingenting feiler deg, og at alt er i hodet ditt. Der har jeg vært. Det er mange fantastiske leger der ute, men leger som drar raske konklusjoner i lite sensitive innpakninger er noe DRITT, og gjør mer skade enn motsatt. Jeg er fryktelig lei meg for at du måtte gå gjennom noe sånt. Men ikke godta det. Let til du finner den legen som ser deg, hører deg og hjelper deg. Det er eneste løsning! Clara Karoliniussen har jeg hørt masse godt om, og jeg har stor tro på at du vil finne legen for deg i henne.

      Og kjære deg. Du kommer til å bli frisk! Du skal bli frisk! Det går an! Jeg har hørt om fler og opplevd det selv. Jeg har veldig troa på deg, spesielt fordi jeg ser at du ikke har gitt opp etter alle disse årene. Jeg er her hvis du vil snakke.

  5. Hei! (Jegg er 17 år) Jeg har slitt med smerter i underlivet i 1 og 1/2 år. Har aldri hatt sex eller et dårlig forhold til min egen kropp. Smertene begynte etter en soppinnfeksjon. Det brenner og svir. Noen dager der det bra og andre veldig dårlig. Jeg har utsatt vgs på grunn av smertene og problemer med å sitte. Jeg føler jeg er den eneste som har smerter i underlivet så jeg er glad du har denne bloggen! Jeg lurer på hvordan dere orker å gå til fysioterapi!? Noen dager orker jeg bare ligge med et kjøleelement mellom beina. Eller sitte i badekaret. Jeg har ikke gitt opp, men dette er så jævlig! Sluttet på ppillene for tre måneder siden og har smurt med østrogenkrem de siste måndene. Ingen bedring hittil.

    • Hei! Jeg har dessverre glemt å svare deg, det beklager jeg! Du har smerter i underlivet og har aldri hatt sex? Det har jeg aldri hørt om før.. Og det virker som om du har ganske kraftige smerter også, med tanke det du forteller.. Du burde absolutt prøve å motivere deg til å ta grep. Om det er fysioterapi eller en gynekolog med kjennskap til vestibulitt, så vil jeg anbefale at du kommer deg til noen straks. Kanskje Jenny Toftner på Storo Mensendieck klinikken, hvis du bor i Oslo-området? Det er ikke alltid kult å dra på behandling, det er et ork og man vet ikke engang om det vil hjelpe. Men du må ta tak i det, bare det vil nok hjelpe deg noe på vei. Oppdater meg med hvordan det går med deg!

      • Hei! Jeg sluttet på ppiller for ca. 4 måneder og det tror jeg har hjulper. Har også smurt med ovesterin(østrogen)-krem. Har vært hos spessialister på ullevål og flere andre men de hadde ikke noe hjelp å tilby bortsett fra xylocain og knipeøvelser. Nå har jeg nesten gått en måned uten smerter. Det har jeg ikke gjort på 1 og 1/2 år! Ser positivt på livet 🙂 i blant må man bare ta tiden til hjelp!

  6. Jeg har hatt vestibulitt siden jeg var 14 år, jeg er idag 24 og har aldri hatt et smertefritt samleie. Jeg har også blitt fortalt at det har vært sopp som var problemet flere ganger og fikk ikke diagnosen før jeg var 20 år. Jeg prøvde ulike gynekologer og kremer, men ingenting hjalp.
    Så kom jeg over bloggen din, har nå brukt xylocain salve hver kveld i to måneder og for noen dager siden klarte kjæresten min å fingre meg uten smerter, noe som aldri har skjedd før. (Jippi!) Jeg har bestilt atropinkrem i tillegg, og sexologen min har henvist meg til en spesialisert fysioterapeut som har mye erfaring med dette. Jeg og kjæresten har også begynt sammen å gå til sexolog for å senke presset og stresset jeg føler med å ha dette drittet.. I tillegg har jeg så smått satt grenser for meg selv når sexen blir for vond, og avbrutt samleie, noe som heller aldri har skjedd før. Med andre ord; Takk gud for at jeg fant bloggen din! den har gitt meg håp og motivasjon, selvom det er tungt å stå i det akkurat nå.
    Takk! 🙂

    P.S når jeg fortalte fastlegen min om diagnosen(som jeg fikk av sexolog), innrømte han at kunne svært lite om denne problematikken. Jeg ba han skrive resept på atropinkrem til meg. Han svarte at han veldig gjerne ville ha tilbakemelding på nøyaktig smøreregime så han kunne hjelpe andre han evt møter med samme problem. Så bra det finnes leger som faktiskt tar seg til ny kunnskap og kan lære av pasientene.

    • YES! Du er ikke i mål, men du er PÅ VEI! Og det er stort. 🙂 Kjenner meg igjen i det du sier med å avbryte samleie. Det føles helt grusomt, og jeg tror en av svakhetene til oss vestibulittjenter er at vi er for dårlige til å sette oss selv først i de situasjonene hvor vi burde avbryte. Det kommer til å ha stor betydning for deg mentalt, og derfor også for vestibulitten, at du klarer det. Og tro meg, kjæresten din vil heller at du skal stoppe, enn at han etterpå får beskjed om at han har påført deg smerter. Elsker at jeg har kunnet hjelpe deg på en bitte liten måte, selv om alt du har fått til nå er fullt og helt din egen prestasjon. 🙂

      Og hey, kult å høre om legen din! Jeg beundrer leger som innrømmer at de ikke kan alt, for det betyr også at de kommer til å gjøre det de kan for å lære. Jeg håper du holder litt kontakten med ham, og bidrar til at vi har en bedre lege der ute! 😀

  7. Hei! Jeg er så sinnsykt glad for at jeg fant bloggen din! Du skriver så positivt og gir håp til så mange frustrerte jenter som føler seg helt alene. Min historie er lik de fleste andres. Gikk gjennom tre omganger med forskjellige soppkurer som bare gjorde alt verre. Fikk så et tips om å gå til Helena Enger ved volvatklinikken på Majorstuen. Utrolig hyggelig og forståelsesfull dame! Hun var også “streng” da det kom til stringtruser, og fortalte meg at da stringtrusen kom til Norge på begynnelsen av 2000-tallet eksploderte tilfellene av vestibulitt. Jeg måtte bytte ut stringtrusene med hipster (kjøper de fra Gina Tricot – fine med bomull og blonder) og jeg kjenner det er SÅ mye bedre! Enger ga meg også kortet til en osteopat som heter Tine Oppdal. Hun holder til ved Røa Osteopati og brenner for vestibulitt! Hun tøyer på musklene i bekkenbunnen (kun eksternt – utenfra) som hjelper på vaginismen og skaper bedre blodtilførsel. Det var skikkelig vondt de første gangene, men det blir veldig fort bedre!

    Nå smører jeg meg med xylocain hver kveld og weledaolje i ny og ne (som tips fra deg :-)), men det er en til jeg lurer/bekymrer meg litt over. Det blir jo ganske fuktig når en smører på xylocain, og ved å gjøre dette hver kveld er jeg litt redd for å få soppinfeksjon (på ekte). Har opplevd litt mer kløeaktig sviing, men det er jo veldig vanskelig å skille vestibulittsymptomene fra soppinfeksjonsymptomer. Du har ikke hatt noe problemer med dette eller hørt noe gjennom bloggen din?

    Igjen: TAKK for bloggen din og takk for at du er!

    • Takk for fine ord! 🙂 Jeg har alltid følt at den kløeaktige sviingen rett og slett kommer av at huden er sår og øm, som rett og slett bare er et symptom på vestibulitt. For jeg kan oppleve den selv av og til! Utenom dette, så tenker jeg at det skal jo være fuktig i underlivet, så jeg kan ikke skjønne hvorfor du skulle få sopp av å smøre deg med litt Xylocain… Men det er sikkert viktig med alminnelig underlivshygiene, sov uten truse så du får luft og ikke vask deg for mye (men ikke for lite) 😉 Men dette er ikke noe jeg kan garantere uansett da, jeg har ingen kompetanse til å svare deg hverken ja eller nei. Men jeg har ikke hørt om jenter som får sopp av å smøre seg med Xylocain, og det har ikke vært noen konsekvenser for meg. 🙂

      Takk for kommentar! ❤

    • Xylocain kan fås reseptfritt! Man kan kjøpe sterk (5 %) eller svak (2 %). Den sterke svei litt for meg akkurat idet jeg brukte den, men det gikk over fort. Andre har så vondt at de ikke klarer bruke mer enn 2 %. Den andre bedøvende kremen jeg har brukt var Atropin, men den må du ha resept på og få bestilt på sykehusapoteket, så den får du ikke tak i med det første. 🙂

Leave a Reply

