Vaginisme og bekkenøvelser

Jeg fikk nettopp en kommentar fra en omtenksom kjæreste som ba om tips til samboeren sin som hovedsakelig sliter med vaginisme. Jeg vil dele svaret mitt i et innlegg også, da jeg ser for meg at dette er tilfelle for mange der ute.

Two-birds-eat-insects_1680x1050

Hei! Jeg har slitt med begge deler, og ble selv faktisk kvitt vaginismen først. Det som jeg følte hjalp meg mest på den fronten, var pusteøvelser, kombinert med bekkenøvelser. Hvis samboeren din hadde klart å få en rutine på å prøve slike øvelser kanskje to ganger i uka, i 10 minutter, tror jeg det ville gjort underverker.

Her er det viktige å huske på når man gjør bekkenøvelser (knipeøvelser) når man har vaginisme: Strammingen er ikke fokuset! Vi strammer jo generelt FOR MYE, så å klare å stramme de musklene mer blir feil fokus. Allikevel øver vi på å stramme musklene, men det er bare for å få tak i dem, og fordi muskler alltid slapper lettere av hvis man spenner dem godt først.

En knipeøvelse kan derfor bestå i å: puste dypt inn gjennom nesa, helt ned i magen, mens man prøver å stramme bekkenmuskulaturen. En god beskrivelse på hvordan man skal stramme er (sorry, her blir det litt grafisk) å se for seg at man ved hjelp av musklene skal presse en imaginær tampong lenger inn. Strammingen trenger man ikke holde så lenge, bare til man får tak, for eksempel. Når man så puster godt og sakte ut gjennom munnen, skal man samtidig kjenne bekkenmuskulaturen slippe tak. Jeg liker å visualisere at jeg puster ned i magen, forså å puste ut gjennom underlivet. Det gir jo ikke mening, men visualiseringen hjelper faktisk! Fokuset skal være på å slappe av, så man kan bli liggende og puste litt til man føler at man faktisk klarer å slappe av i musklene. Ikke før du kjenner avslappingen, kan du prøve å stramme på innpust igjen.

Denne puste-/knipeøvelsen kan også gjøres i kombinasjon med for eksempel bekkenhev. Da ligger man på ryggen, trekker helene opp mot rumpa, og løfter bekkenet rett opp på innpust, mens man kniper. Så puster man ut og senker bekkenet sakte ned. Følelsen av å slippe ned bekkenet forså å legge seg på gulvet, bidrar til den deilige avslapningsfølelsen.

I dag har jeg fått ganske god kontakt med bekkenmuskulaturen. Når man har det, kan man bare jevnlig kjenne etter om «Er jeg anspent nå?» og så kanskje gjøre et lite knip, eller bare kjenne etter om man kan få musklene til å spenne av igjen.

Jeg vet det er frustrerende med vestibulitt og vaginisme. Man vil bare bli bra, og prøver alle disse forskjellige behandlingsmåtene, og ingen vet egentlig hvordan man skal bli frisk. Litt av poenget er å ikke stresse for mye med det. Hold fokus på øvelser i 10 minutter to ganger i uka, og utenom disse tidene; ikke tenk så mye på det. Nyt livet, gjør gode valg for sitt eget beste, og ikke fortvil for mye. Man kan bli bra.

4 thoughts on “Vaginisme og bekkenøvelser

  1. Hei!
    Kjempe fin og informativ blogg du har. Jeg har slitt med Vestibulitt i over to år nå og har vært hos en rekke gynekologer som ikke har helt visst hva som har plaget/feilet meg. Den siste gynekologen jeg var hos nå gav meg et informasjonsskriv ang Vestibulitt og Vaginisme, og hun fortalte at jeg måtte følge behandlingsforløpet som stod i informasjonsskrivet da hun ikke visste så mye om denne diagnosen/sykdommen. Jeg har fulgt tretrinns behandlingen som du har lagt ut her på bloggen med Xylocain salve i 7 uker og er nå på trinn 2. Det gjør ufattelig vondt ved berørig og masseringen etter 7 uker med Xylocain. Jeg føler at jeg må komme meg til en spesialist som har greie på dette feltet og til en fysioterapaut som kan hjelpe meg med avslapping og knipeøvelser. Jeg er i et fast forhold og har ikke klart å ha samleie på over 4 mnd. Begynner å bli ganske fortvilet over at det kan være så smertefullt, og at man da heller ikke har lyst på samleie. Det jeg lurer på er om det er en spesiell gynekolog du anbefaler? Ser du både skriver om Josef Ekgren og Rolf Kirschner her på bloggen. Er det på Majorstuaklinikken du har gått? Også lurer jeg på hvilket Mensendieck fysioterapi senter du er mest fornøyd med? Håper på svar 🙂

    Hilsen fra en fortvilt leser

    • Hei kjære deg!

      Jeg har fått det samme informasjonsskrivet en gang i tiden, men uansett om man mener det programmet funker eller ei, så er min erfaring at det liksom skal mer til… Jeg skal prøve å hjelpe deg så godt jeg kan!

      Først av alt, av gynekologer vil jeg nok anbefale Josef Ekgren først og fremst. Han er dyr, men du får time raskt og det vil bli din første opplevelse av å faktisk bli forstått av en lege. Den opplevelsen er verdt mye i mine øyne. Han finner du på majorstuaklinikken, de har også litt informasjon om vestibulitt på sine hjemmesider.

      Jeg hadde STOR suksess da jeg gikk til Mensendieck på Høgskolen i Oslo. Du kan sende en mail til Eva-Christina.Ellingsen@hioa.no og se om du kan få time. Opplegget varer hele “semesteret”. Jeg gikk dit to ganger i uken, i én time. Jeg vet det tar tid, men denne behandlingen er til gjengjeld veldig rimelig fordi du behandles av studenter. Studentene er kjempemotiverte og flotte folk, og får god veiledning fra sine overordnede. Jeg har ikke annet enn godord å si om denne poliklinikken, og anbefaler den på det varmeste. Det vil gjøre deg SÅ godt.

      Så over til å snakke om Xylocainen.. Min erfaring med xylocain er at det aldri løste problemet i begynnelsen, da vestibulitten var på sitt verste. Det var, som jeg nevnte tidligere, mer som skulle til. Men i dag, når jeg har fått kontroll på bekkenmuskulaturen min, og rett og slett blitt bedre kjent med min egen kropp og lyster, så finner jeg at xylocainen er det eneste jeg trenger på en litt dårlig dag. Jeg smører litt på før jeg går og legger meg (når sjansene er gode for sex *blunk blunk*) og resultatet er smertefri sex. Xylocain er bedøvende, det vil si at kremen vil bedøve underlivet ditt der og da, men ikke i lang tid. Poenget med å bruke den er å heve smerteterskelen, så mange masserer etter at man har smurt seg med xylocain for å venne seg til at det ikke trenger å gjøre vondt ved berøring.

      Det jeg ville startet med å fokusere på er avslapning i både hodet og bekkenmuskulaturen. Alt dette får du jobbet med i fysioterapi. Og det er mulig dette vil ta litt tid. Man er så utålmodig med å bli bra igjen, og samtidig så redd hver gang man har sex for at det skal gjøre vondt, eller man er deprimert fordi man ikke klarer å tilfredsstille kjæresten sin.. Det er sånne følelser man må lære seg å håndtere, før smertene også vil slippe taket, etter min erfaring…

      Jeg håper dette kan gi deg en slags oversikt om hvor du kan begynne, også må du vite at du alltid kan komme til meg med spørsmål. Folk blir bra! Jeg lover! 🙂

Leave a Reply

