Det psykiske aspektet ved vestibulitt – Vestibulitthelvete.WordPress

url

Jeg vil veldig gjerne at dere skal lese dette innlegget;

https://vestibulitthelvete.wordpress.com/2015/05/07/det-psykiske-aspektet-ved-vestibulitt/

“K” skriver litt om det psykologiske aspektet ved vestibulitt og hva hun har lært av å gå til psykolog. Dette er noe jeg også har tenkt mye på, men dessverre har jeg enda ikke gått til psykolog selv, og kan ikke bidra med det perspektivet. “K” var derfor så snill å la meg dele linken til innlegget hennes her, og jeg anbefaler alle å lese det 🙂

Et viktig tema hun tar opp er dette med å kun ha sex når kroppen din virkelig vil det. Det er veldig interessant, når man først begynner å tenke på forskjellen på å ville i hodet og ville i kroppen. Tenker du deg om, så vet du forskjellen.

Slenger ved sitatet som har ligget i bakhodet mitt helt siden jeg leste innlegget:

det er mye bedre å ha smertefri sex en gang i måneden, hvis det bare er så ofte kroppen er med, enn å ha sex fler ganger i uken når det gjør vondt.

15 thoughts on “Det psykiske aspektet ved vestibulitt – Vestibulitthelvete.WordPress

  1. Hei!

    Eg blei diagnostisert med vestibulitt ei tid etter at eg hadde blitt sammen med en ekskjæreste – åtte år etter bruddet. Første gang vi skulle ligge sammen igjen begynte helvete. Skjønte ingenting av koffor eg holdt på å brenne opp og koffor problemet vedvarte. Fikk behandling for vestibulitt og som hjalp litt, men ikkje nok. Så kom derimot vendepunktet; etter et års tid blei det igjen brudd mellom meg og kjæresten. OG mellom meg og vestibulitten – sånn på dagen. Eg skulle tydeligvis aldri ha blitt intim med ekskjæresten min igjen, noke som underbevisstheten/kroppen min desperat prøvde å fortelle meg. Dette er no fire smertefrie år sidan. Tenkte denne historia passa bra under innlegget ditt, og som et lite bidrag til diskusjonen omkring ulike bakenforliggande årsaker til vestibulitt.

    Ha ein fin 17. mai-helg!

    • Har faktisk hørt før at folk har blitt bra etter å ha gjort det slutt med kjæresten sin! Men det er jo samtidig utrolig trist… Og ikke en behandling du kan “teste ut”, bare for å se om det funker, akkurat. Men jeg ser logikken i det. Hvis du egentlig ikke har lyst til å være med en fyr, så vil underlivet ditt også reflektere det, uansett hvor overbevisende du virker utad. Og jeg tror også det har vært tilfelle i mitt liv, jeg har nok hatt sex for å være litt “gæren” eller for å gjøre som de andre, og det er sjelden at jeg er blitt forført i senk av en gutt jeg virkelig, virkelig likte. Og med sjelden mener jeg; ikke før min nåværende kjæreste. Så ja, absolutt et godt poeng… Håper du får en fin 17. mai du også! 🙂

  2. Oi, det var litt skummel lesning beburo.. Samtidig gir det jo mening.
    Jeg kom over en veldig bra og veldig interessant bok om underlivssmerter (vestibulitt, lichen p, nerveskader ++). Jeg ville gjerne dele den med dere da jeg har lært utrolig mye nytt og jeg er bare på kapittel 1. (Har hatt vestibulitt i 9 *grøss* år så har lest en del)
    Den heter “when sex hurts – a womans guide to banishing sexual pain”. Fikk den anbefalt via youtubekanalen til ei som kaller seg “LovingMelon”. Hun holder forresten på med en dokumentar om vestibulitt og har mange klipp på YouTube som hvertfall for meg var veldig positive å se.

    Så litt “funfacts” fra min nye lesekompis:
    Visste dere at vestibulen stammer fra vev fra urinsystemet? Dette området i underlivet har en helt annen blodforsyning og nervesammensetning enn resten av underlivet. Denne vevstypen er spesielt følsom for skader og vil kunne opptre litt noob når den skal lege seg (typ: ops jeg glemte å skru av alle smertereseptorene og i tillegg skrudde jeg opp styrken på max…). OG, her kommer det “morsomme”: vev i navlen er også embryologisk derivert fra urinsystemvev. Så hos de med vestibulitt kan man ofte kjenne ubehag i underlivet om man berører vevet inni navlen. Jeg prøvde haha og det var sykt weird!
    Om dette sier om du har eller ikke har vestibulitt tørr jeg ikke si noe om. Tenker heller at det eventuelt sier noe om hvilken type vestibulitt du har.

    Og fortsett å stå på jenter!! Jeg heier på dere alle ❤ ingen av oss er alene i dette underlivssmertehelvettet!

  3. Takk for viktig blogg! Jeg lurer på hvilken behandler du har hatt/har på Mensendieck Fysioterapi? Tror jeg skal prøve det, men er redd for å komme til noen som ikke har god nok peiling på vestibulitt.

    • Jeg var hos Jenny Toftner hos Storo, og diverse studenter hos Høgskolen i Oslo. Så lenge du sørger for å fortelle dem at du har vestibulitt, kommer du til å bli godt tatt vare på. Jeg var veldig fornøyd med begge stedene, og anbefaler å dra til dem på det sterkeste!

  4. Hei! Det er utrolig bra at du har laget blogg om dette!!

    Jeg har noe jeg lurer på om du kunne hjulpet meg med… jeg har vært til legen to ganger i år pga. smerter under og etter sex(helt nederst i åpningen), og ene gangen testet hun for sykdommer, som kom tilbake negative, og andre gangen sa hun at det var fordi jeg hadde så liten åpning, og om han hadde litt størrelse, så kunne dette føre til irritasjon i åpningen. Hun sa deretter at det blir nok bedre etter at jeg føder. Jeg er 21 og ikke gravid (gått på p-pille siden jeg var 16). Jeg møtte kjæresten min i august, og vi hadde helt bra sex fra da, til etter nyttår i år. Det begynte med litt vondt under og etter sex, men noen ganger endte jeg opp med å avbryte. Etter jeg var med legen andre gang, anbefalte hun å gjøre området mer fleksibelt ved hjelp av krem eller babyolje, og dette hjalp litt. Nå har jeg mindre vondt enn før, kanskje litt ved begynnelse på penetrering, for så (mest) godt under penetrering, og deretter vondt og øm nederst i åpningen i ca. et lite døgn etterpå. Det er en brennende følelse, og føles ut som at jeg får sår etterpå, spesielt når jeg tisser. Jeg har hatt et år med 100% jobb og tatt en eksamen på 20 studiepoeng ved siden av, så man kan si at jeg har hatt en veldig stressende periode.

    Har du noen tips til hva jeg skal si for å få legen min enten til å henvise meg til gynekolog, eller hvordan jeg skal få henne til å ta meg seriøst? Merker det er veldig ubehagelig å ta kontakt om dette for tredje gang..

    Nå ble det litt mye, men håper du svarer! Takk på forhånd!

    • Først av alt, ikke bekymre deg for at du skriver mye til meg 😉 Det er aldri et problem.

      Nr. to: Kjenner jeg blir fortvilet over svarene du får hos legen, men som jeg har nevnt mange ganger; De vet ikke bedre, dessverre! Jeg kjenner meg igjen i mye av det du beskriver, og ser absolutt muligheten for at det er vestibulitt du har. Spesielt dette med sviingen nederst i åpningen kjenner jeg også til. Men her er greia, du har ikke hatt vondt lenge. Så at du tar tak i det nå er en god ting! 🙂 Det du rett og slett må gjøre er å dra til legen din og si at du har mistanke om at du har vestibulitt, også kalt lokalt provosert vulvodyni, og at du har lyst til å dra og snakke med noen som kan ha kjennskap til dette (eller som kan fortelle deg hva annet det kan være), altså en gynekolog. Bare dropp å snakke noe mer med legen din om det, dra dit for henvisningen. Jeg vet ikke hvor du holder til, men i Oslo kan du også bestille time hos Josef Ekgren på Majorstuaklinikken, og da trenger du ikke henvisning, for han er privat. Dyr, riktignok, men han vet hvertfall hva han snakker om og kan gi deg riktig diagnose. Fram til du får denne henvisningen, prøv å tenke på å slappe av og ikke press deg selv til å ha sex hvis du ikke føler for det. Kanskje dere kan roe det litt ned, holde det til litt fingring og oralsex og se om det går greit? Og husk; Dette kan forsvinne like fort som du fikk det, spesielt fordi du har hatt det så kort!

  5. Hei! Er så glad jeg kom over denne bloggen, selv om jeg ser det er en liten stund siden du har skrevet noe. Her var det hvertfall mange som er i samme båt, og godt å lese om andres erfaringer og må si at jeg ble inspirert til å starte opp med behandling igjen etter å ikke ha mistet motet en stund, fordi jeg ikke syns det er noe særlig som fungerer.
    Kan fortelle at jeg har hatt vestibulitt i ca 8 år, men forstod det jo ikke før det hadde gått en lang stund. Håpet bare at sviingen og smerten ville gå over av seg selv. Men kontaktet en gynekolog etter 1/2 års tid, men han sa at alt var normalt og jeg bare måtte bli mer tøyelig nedentil og ha mer sex (av alle ting) for å strekke og utvide vagina. Jeg hadde jo fortsatt vondt, så etter nok et år kontaktet jeg ny gynekolog etter å ha lest om vestibulitt på nett, og fikk dermed diagnosen av den nye gynekologen. Fikk råd om å avstå fra sex i 1/2 til 1 år. Det blir en lang historie om jeg skal skrive alt jeg har fått høre om sykdommen og har prøvd av behandling, men har bla prøvd Atropin krem,xylocain, babyolje, Knipeøvelser++.
    En ting jeg vil fortelle om og som jeg syns har vært skuffende, er botox-behandling. Jeg hadde ikke hørt om denne behandlingen, som min gynekolog fortalte meg ganske nylig at var det siste nye innen behandling og “det som fungerte best”. Jeg ble jo så glad og fikk høye forventninger om at det jo fantes en relativt enkel behandling (selv om den var dyr). Etter to behandlinger har jeg null effekt av botoxen, og føler meg rett og slett lurt…. Koster nesten 4000 Kr pr behandling, og gynekologen sier bare “det var rart at dette ikke virket”. Prisen er heller ikke det verste, men skuffelsen. Hadde gladelig betalt om det hadde virket. Men leser så her at botox, må brukes SAMMEN med andre behandlingsformer, det nevnte ikke min gynekolog (eller han visste det ikke). Så er nesten tilbake til utgangspunktet nå, får gå igang med egenbehandling igjen. Skal manne meg opp til å få time hos en av fysioterapeutene det skrives om her også, men bor på bygda, så må liksom planlegge dagstur til Oslo for en behandlingstime. Må si jeg syns det er dyrt og krevende med vestibulitt, og jeg mister ofte motet….
    Ble langt likevel det her.
    Hvordan går det med deg nå, bloggskriver? Blir glad om det kommer en oppdatering her. 🙂

    • Det blir alltid litt langt når man først begynner å prate om vestibulitt.. 🙂 Heldigvis synes jeg det bare er hyggelig! Og veldig hyggelig å møte nye lesere. Da må jeg se til å oppdatere snart! Jeg er bare alltid sløv med oppdateringer i sommerferien, trenger å koble helt ut … 🙂

      Det høres ut som om du har gjort mye av det samme som meg – minus botoxen som jeg aldri har prøvd. Jeg kjenner frustrasjonen din så altfor godt. Personlig vil nok min største anbefaling alltid være fysioterapi. På Høgskolen i Oslo er heller ikke behandlingen så dyr, og du får hjemmelekser og midler til å ta med deg videre etter at du er ferdig med behandlingen. Jeg tror botox er som en slags “kjapp” jukseløsning, hvor man bare går inn og bedøver et anspent område.. Fysio er den tunge, grundige veien. Der jobbes det med hele kroppen, at man skal få kontroll på hvordan man bruker kroppen så vel som å få ALLE anspente muskler til å slappe av – ikke bare de i bekkenet. I tillegg får man god tid med fysioen hver uke og får derfor pratet mye, så man jobber litt med hodet også. Så fysio er krevende, men når du først begynner å kjenne forbedring … VERDT DET. SÅ verdt det.

      Oppdatering om hvordan det går med meg kommer snart! 🙂

    • Uæææ har så dårlig samvittighet for ikke å ha skrevet på lenge! Sorryyy. Har hatt planer om en post en stund nå, men ikke fått tid… Uansett, jo det går faktisk veldig bra med meg :)) Ikke følt meg så frisk som nå på lenge. Sørger for å bare ha sex når jeg er ordentlig tent, sørger for å si ifra når vi må gå over til å gjøre noe annet så jeg ikke krysser den såre “terskelen” (kan bli litt sårt mest fordi man har sex lenge, og ikke bare pga vestibulitten), så det fungerer veldig bra. Smører med weledaolje av og til. Det har jo gått mye opp og ned siden siste post, men akkruat nå føler jeg meg ganske bra hvertfall, så det er digg. Hva med deg, kjære? ❤

  6. Jeg er så glad for at jeg fant denne bloggen. Har hatt vestibulitt i mange år, men det har vært verst etter at jeg fødte sønnen min for 9 år siden. Jeg har vært hos leger, gynekologer, psykologer, livsveiledere, fysioterapeuter.

    Jeg har alltid vært “flink pike”, og har ofte hatt sex uten å ha lyst. Og nå ser jeg hvor ødeleggende det har vært. Faren til barnet mitt sa til slutt til meg: “Sexlivet vårt er en fiasko”. Fordi han måtte ta så mye hensyn når vi hadde sex. Det sier seg selv at jeg ikke var interessert i å bli værende i det forholdet.

    Så kom en periode med singelliv og utprøving. Hadde fremdeles smertefull sex, men jeg mente at moroa veide opp for smerten.

    For snart 3 år siden møtte jeg min nåværende kjæreste. Sexen vår fungerte fra første stund (fremdeles med en anelse smerter under samleie, men absolutt til å leve med). Jeg har hatt en stressende jobb i disse 3 årene, og fikk henvisning til behandling med psykomotorisk fysioterapi. Hodepinen vedvarte, men jeg oppdaget plutselig at smertene ved samleie var borte! Etter bare 3 behandlinger! Og jeg hadde ikke engang nevnt underlivet mitt for behandleren. Etter 5-6 behandlinger hos henne valgte jeg å slutte – hun snakket mer og mer om seg og sitt liv, og jeg klarte ikke å slappe av hos henne. Etter et par måneder begynte smertene å komme gradvis tilbake. Det var som å få et slag i ansiktet.

    Nå er det verre enn noensinne. De to siste gangene som kjæresten og jeg har forsøkt å ha samleie, har jeg fått rifter med en gang, og har derfor ikke klar å gjennomføre. Skuffelsen og håpløsheten vokser seg større. Jeg var hos en gynekolog spesialist for et par uker siden. Hun sa: “Du er frisk. Problemet sitter mellom ørene dine. Ta en Paracet og Ibux en time før samleie. Gjør dette hver gang til det slutter å gjøre vondt”. Jeg spurte: “Hvordan unngår jeg å få rifter?” Hun svarte at sånt kommer i perioder, ga meg resept på Apolar salve og sa at: “Noe mer enn dette kan jeg ikke hjelpe deg”.

    Jeg har prøvd samleie en gang etter dette. Ibux og Paracet hjalp overhodet ikke. Og det å føle at jeg ikke ble tatt seriøst av en spesialist, var nesten vondere enn vestibulitten. Men jeg er ikke den som gir opp, og jeg lurer på: Hva har hjulpet for deg/dere? Er det noe jeg selv kan gjøre? Tøye eller noe sånt? Jeg leste sitatet om at det er bedre å ha smertefri sex en gang i måneden, hvis det bare er så ofte kroppen er med, enn å ha sex flere ganger i uken når det gjør vondt”. Kroppen min er ofte med, den. Helt til forsøk på samleie. Jeg har kjempelyst på kjæresten min, og vi koser oss på andre måter. Men jeg savner å kunne ha samleie med ham.

    Jeg er desperat, og hvis du har tips om det som hjelper for deg, vil jeg veldig gjerne høre om det…

    • Hei! Det er klart jeg har lyst til å hjelpe deg! Jeg får så utrolig vondt av å høre om spesialister som ikke er til hjelp… Helt ærlig, jeg blir sint. De har det så travelt og bare avfeier problemet ditt, når du så åpenbart har behov for å snakke om det..

      Men hør her, dette skal vi komme oss igjennom. Jeg skal prøve å gi deg alle tips og all hjelp jeg har å tilby.

      Først av alt, så er det en ting jeg vil at du skal tenke på. Du gikk til behandling for stress, og du FØLTE FORBEDRING. Tenk på det. Du har faktisk allerede kjent at du KAN BLI BRA. Å ha hatt den erfaringen er helt vanvittig viktig, og du er kjempeheldig som har hatt den, så den følelsen skal du ikke gi slipp på. Husk hvordan det var når du hadde smertefri sex, husk hva det var du jobbet med i den perioden. Og husk at det er mulig!

      Videre. Jeg tror ikke løsningen ligger i å numme seg selv med piller. Nå er ikke jeg lege, alt jeg sier må selvfølgelig tas med en klype salt, men… Altså, det stemmer jo at du trenger bedøvelse av noe slag, rett og slett for å bedøve de nervene som nå er blitt så altfor vant til å plukke opp smertefølelser istedenfor gode følelser. I underlivet vårt har vi en vanvittig stor oppsamling av følsomme nerver, men de er der egentlig fordi det skal føles godt å ha sex. Vestibulittjenters nerver begynner å fyre av smertefølelser istedenfor gode følelser, og jo mer vant til smerte du blir, jo mer sensitive for smerte blir nervene dine. Det er derfor vi ofte bruker bedøvende kremer, nemlig for å heve smerterskelen så de skal slutte å fyre av disse signalene.

      Av bedøvende kremer har JEG brukt: Atropin krem (denne får jeg på resept av Josef Ekgren). Den er rett og slett øyedråper i kremform, og må lages på laboratoriet til apoteket. Ikke ta på øyet ditt etterpå, da utvider pupillen din seg og du begynner å se utydelig… Ja, jeg gikk på den smellen en gang. Det var ganske morsomt, egentlig. Uansett. Den er tykk og hvit og skal smøres på morgen og kveld. Den hjalp meg masse, men jeg var alltid like sår igjen når jeg sluttet med den. Allikevel, den var min første vei til smertefri sex. Den koster riktignok rundt 900 kr! Videre har jeg brukt Xylocain 5 %. Den finnes i 2 % også. Grunnen til at noen velger å bruke 2 % er at den svir å ta på for vestibulittjenter. Den svir ikke lenge riktignok, men vi hater jo følelsen, så jeg forstår godt at noen må starte rolig. Xylocain er billigere enn Atropin, og fåes uten resept på alle apoteker. Jeg ville startet med å prøve denne. Du kan smøre på morgen og kveld, eller litt før sex, noen tar også litt krem på en bomullsdott og legger mot underlivet om natten (ta på deg truse utenpå). Selv smører jeg bare av og til hvis jeg plutselig føler meg litt sår en dag. Jeg smører ikke rett etter sex, det svir for mye for meg.. Men før kan lønne seg. Videre har jeg brukt Weleda fødselsforberedende olje. Jeg kjøpte den på en sånn butikk med organiske og naturlige medikamenter og matvarer… Husker ikke hva den heter, men den finnes ofte på kjøpesentere. Jeg drypper noen dråper av denne oljen på underlivet og masserer så lenge jeg orker. Oljen er fødselsforberedende fordi den skal herde og gjøre huden mer elastisk. Altså akkurat det vi trenger, selvom vi ikke skal føde. Den er helt naturlig og ufarlig å bruke på underlivet. Men den lukter litt rart, så jeg bruker den ofte på mine “sexfrie” dager 😛 Når det er sagt, så elsker jeg denne oljen. Det føles veldig godt å massere den inn i huden, og jeg føler meg alltid bra etterpå! Jeg er overbevist om at den har hjulpet!

      Andre gang jeg følte forbedring, var da jeg gikk til Mensendieck fysioterapi ved Høgskolen i Oslo. Du kan lese om dette lenger nede i bloggen min. Dette ble nok noe lignende som det arbeidet du gjorde med din fysio. Vi snakket sammen, og jobbet med at jeg skulle lære hele kroppen min å slappe av, ikke bare underlivet. Jeg lærte å gå på en hensiktsmessigmåte, jeg lærte å sitte på en hensiktsmessig måte, jeg lærte meg øvelser jeg kunne gjøre for å få alle muskler i kroppen til å spenne av. På samme tid fikk jeg også tatt en vanskelig prat med foreldrene mine om vestibulitt, altså jeg tok tak i en kilde til stress i livet mitt. Neste dag hadde jeg fullstendig smertefri sex. Så det er nok noe i det de sier, om at det “sitter i hodet”.

      Det jeg måtte lære meg, var at selvom du sitter på sofaen henslengt og ser på en film med en skål godis ved siden av deg, så betyr ikke det at du ikke er stresset innerst inne. Eller for eksempel, selvom jeg i hodet hadde lyst til å ha sex, så var det ikke sikkert at kroppen faktisk var ordentlig tent. Eller motsatt, kroppen var kanskje tent, men i hodet var jeg bare redd for at det skulle gjøre vondt – igjen. Disse tingene må man begynne å bli oppmerksom på. Og den jobben er ingen enkel jobb, jeg er klar over det. Jeg har ofte for meg selv sammenliknet det med å ta placebo, mens du vet at det er placebo du tar. Altså, du har ingen grunn til at det skal gjøre vondt, men du kan ikke bare glemme at det pleier å gjøre vondt heller. Så å stille deg selv inn på at “nå skal jeg ha smertefri sex og det blir fantastisk” er kjempevanskelig når erfaringen din sier noe annet! Men det er altså den mentale jobben vi må gjøre..

      Jeg følte også forbedring da jeg hadde vært hos en annen fysio, som skrøt av kontrollen jeg (etter lang tid) hadde fått over musklene i underlivet, og forklarte meg at det er ikke sikkert det er vestibulitten som gjør vondt lenger, det kan hende det er størrelsen på “ham” og varigheten av sexen. Fra da ble plutselig ikke sviing det store nederlaget lenger, det var noe jeg kunne fikse ved å tilpasse sexen. Langt foreplay, for eksempel. Eller å bytte over til noe annet (oralsex, analsex, whatever) når jeg kjente at det begynte å svi fordi selve penetreringen hadde vart litt lenge.

      Dette blir mye informasjon på én gang. Her er det jeg vil anbefale deg å gjøre:
      1) Kjøp Xylocain og Weledaolje.
      2) Se om du kan finne en ny fysio hvor du kan jobbe med stresshåndtering igjen. Du trenger ikke fortelle dem om vestibulitten hvis du ikke vil det. Bor du i Oslo kan jeg anbefale Mensendieck, enten ved Høgskolen eller på Storo (men da ville jeg fortalt dem om vestibulitten, de har peiling).
      3) Husk at du har kjent forbedring. Du KAN ha smertefri sex!
      4) Og … ikke fortvil for mye over dette her. Av og til blir man verre fordi man kjenner så voldsomt på nederlaget av at det gjorde vondt – igjen. Av at det gjorde vondere enn sist. Man går og tenker på at man er syk og at man vil bli bra, og alt man må gjøre for å bli bra. Og da blir man bare verre, for vestibulitten blir et kjempestort stressmoment i livet ditt. Slapp av. Ta ett og ett steg når du føler inspirasjonen til det. Pust. Jeg er her.

  7. Jeg må slutte meg til alt som er skrevet her ovenfor. Jeg har vært gjennom omtrent det samme – i hvert fall hva gjelder kremer og medikamenter.
    Jeg synes også at timen hos Ekgren var veldig god og informativ, til tross for at det koster flesk, og til tross for at han er noe spesiell i måten han snakker med pasienter på. Det siste gjorde ikke noe, synes jeg, for han var den første som tok ting skikkelig på alvor, men som samtidig hadde en litt “tullete” tone og ville at jeg skulle gi litt mer “faen”.

    Jeg har skrevet mye her inne på denne fine bloggen, så du har kanskje lest noe av det, J. 🙂 Jeg er frisk nå, og jeg ble det for litt over ett år sida – og det helt sånn plutselig! Jeg sier at jeg er helt frisk, men det hender jeg får tilbakefall en gang i blant, for eksempel i en stressende periode, eller etter mensen. Men jeg klarer å komme meg ut av det veldig raskt. Jeg vet hva som fungerer, og viktigst av alt: Den koplinga som sier til hjernen min at “nå har du sjukt vondt der nede” er brutt, og den gjenopprettes ikke når jeg vet og har erfart at det kan forsvinne igjen like raskt som det kom. Det er uhyre viktig å holde fokus annet steds dersom man kjenner at man har en dag da det er sårt. Det går over, det er helt sikkert, jf. det ovennevnte.

    Jeg kan føye til at det for meg ikke er bra å gå på hormonell prevensjon. Det har jeg droppa, og kroppen har det så godt uten. Jeg er skeptisk til å tukle mye med hormonene (men kanskje er jeg litt skada av at jeg har hormonforstyrrelser i utgangspunktet). Ellers har jeg prøvd akupunktur. Det er en bra greie. Jeg kan ikke si at jeg ble direkte frisk av nålestikkene, men jeg fikk roa meg ned, og ble bedre til stressmestring – hvilket jo igjen hjelper på vestibulitten. Balderklinikken i Oslo er gode på det, de har også en egen “type” time for dem med vestibulitt.

    Til slutt: Weledaolja er bare såååå super. Nå som jeg ikke bruker noen smertestillende salve lenger (stort sett), så har jeg den alltid i skapet. Og jeg bruker den i ny og ne, for eksempel etter sex – det er gruuuelig bra! 😀 Jeg håper jeg har den mest tøyelige huden i skjedeåpninga i verden den dagen jeg skal føde 😉

    Vi heier på deg! Og det er viktig at også kjæresten din gjør det!

Leave a Reply

