Solskinnshistorie #3

Vestibulitt kommer i flere former.

Min vestibulitt består/besto i ubehag ved tampongbruk, ubehag ved kombinasjon av stram bukse og tampong og smerte under og etter sex.

Så finnes det de som har smerte oftere, for eksempel i stressede situasjoner, spesielt i eksamenstider eller etter en krangel. Stram olabukse er uaktuelt.

Noen har vondt hele tiden. Smerter når de sitter, smerter når de går, smerter når de tisser.

bird_and_the_sky_of_dream_by_ndjengs-d5sf9bo

I dag har jeg fått gleden av å høre en solskinnshistorie, og jeg vil dele den med dere!

“Maria” forteller:

Min vestibulitt startet da jeg var 22 år gammel (en måned etter bryllupet mitt…) Nå er jeg nesten helt frisk. Jeg er nesten 30 år og har vært syk i 8 år, 4 av de uten noen diagnose.

I løpet av disse 4 årene uten diagnose fikk jeg høre omtrent alt: “det er alt i hodet ditt, du må snakke med en psykolog,” “du er redd for sex,” “problemet er at du er lesbisk,” osv osv… Det var umulig for meg å gjøre noe som helst (sitte ned, sove, fokuserer på noe) på grunn av konstant smerte. Det var så ille at jeg gråt hver gang jeg skulle tisse, og jeg fikk ikke sove mer en 2-3 timer til sammen på grunn av smerte.

Etter 4 år kontaktet jeg en forening av folk som har vestibulitt og vulvodini i mitt land (jeg er fra Spania), og de sendte meg til en fransk lege, Dr. Eric Bautrant, som er den fremste spesialisten i vulvodini i Europa. Jeg fikk en diagnose og en behandling (medisiner og fysioterapi) og snart startet jeg å bli bedre.

Det var vanskelig å forsette med behandlingen i Norge, fordi sykdommen er ikke veldig kjent, men jeg kunne finne meg en fysioterapeut i Oslo som kunne hjelpe meg, og jeg fortsatte å besøke Dr. Bautrant ved behov. Jeg besøkte ham for en måned siden og fikk botox på en muskel som fremdeles var litt dårlig, etter det mener han at jeg skal være helt frisk og uten smerter og medisiner om 3-4 måneder. Jeg gleder meg til det!

Jeg har snakket med andre vestibulittjenter om botox, og egentlig aldri hørt noe særlig bra om det. På Ullevål Sykehus fant jeg ut at botox fortsatt er å anse som eksperimentell behandling i Norge. Jeg måtte derfor stille et oppfølgingsspørsmål til “Maria”, og hun svarte følgende:

Jeg har fått botox bare én gang (siste måned), og det virker veldig bra for nå. Andre jenter i den spanske foreningen har gjort det også, og det virket bra for dem og. Jeg tenker at problemet med botox er at mange jenter tenker at når man får botox er man kurert, men botox er bare en behandling, som må brukes med medisiner/fysioterapi i tillegg, for å kunne virke.

“Maria” har forresten gått til Kjersti Larsen hos http://www.nemusbryn.no, for de som er nysgjerrige. 🙂

_______________________________________

PS: På grunn av tilbakemeldinger etter radioinnslaget håper jeg å kunne dele noen flere historier som dette fremover – da jeg personlig bare har ett perspektiv å komme med! 🙂 Er utroolig arti å lese historiene deres, så hvis dere leser dette og får lyst til å dele  – GJØR DET!

bird-fashion-girl-sky-Favim.com-701966

Leave a Reply

