Hei hei, alle sammen!

Ville bare stikke innom og si HEI og at jeg ikke er borte. 🙂 I det siste har jeg bare lest kommentarer og svart når jeg har hatt tid. Det er litt hektisk på studiene nå, så jeg har ikke så mye tid til å holde på med andre ting.. 😉

Men en ny oppdatering kommer hvertfall snart! Jeg venter nå på innkalling til en ny gynekolog, og da får jeg litt nye perspektiver og tanker rundt dette håper jeg, som jeg kan fortelle dere om etterpå.

I det siste har jeg tatt en del pause fra behandling.. Som kanskje er dumt. Men kanskje bra. Jeg vet ikke helt. Jeg burde ta meg sammen og i det minste gjøre denne “tøyingen” som jeg lovte fysioen min. Den består basicly i å putte en dildo i dåsa og bare prøve å ha den der til “tøye-følelsen” går over, så jeg kan vende meg til å ha noe inni meg uten stresset og “prestasjonsangsten” rundt det. Og Xylocain ved behov.

Merker jeg ikke har noe bedre ord enn dåse… Det irriterer meg litt. Men det føles feil å si vagina? Skal jeg si vulva? Jeg vet ikke. Åpen for tips, hahah.

Utenom det har egentlig jeg og kjæresten hatt mest oralsex og ikke så mye penetrerende sex. Men det er det beste uansett, så jeg er lykkelig.. 😉

Uansett, jeg er her og hører på dere. Så jeg er alltid åpen for kommentarer og tanker 🙂 Håper alt går bra med dere!

6 thoughts on “Hei hei, alle sammen!

  1. Jeg var plaget av vestibulitt i 20 år. Årsaken var nok overdreven bruk av soppdrepende midler, og stress. Jeg ble henvist til gynekolog, psykolog, prøvde avspenning med dioder, Xylocain, melkesyretabletter osv. Ingenting av dette hjalp. I fjor var jeg plaget av mye hodepine pga stress på jobben. Siden jeg i tillegg slet med angst og tilbakevendende depresjoner, valgte fastlegen å henviste meg til en dame som driver med psykomotorisk fysioterapi. Etter 3 behandlinger hadde jeg fremdeles problemer med hodepine, men jeg oppdaget at jeg plutselig ikke lenger hadde smerter under samleie. Jeg har nå smertefri i et år, og kan endelig nyte sex med kjæresten min 🙂

  2. Jeg blir litt overveldet av å lese denne bloggen, Jeg blir lei meg på dine vegne, fordi du har mye smerter og jeg føler en stor lettelse ved at jeg ikke er alene. Jeg har hatt smerter fra første samleie, ikke turt å snakke med noen, sittet med en stor redsel og gått til flere gynekologer som har gitt meg soppkurer og ikke tatt meg på alvor. Etter et forhold som varte i 2,5 år ble alt som hadde med sex å gjøre rett og slett bare fylt med angst og forbundet med smerte. Om jeg skal være helt ærlig, så føles det ut som om jeg har latt meg selv bli voldtatt i 2,5 år.

    Jeg har endelig nå hatt min første behandling på mensendieck og føler en lettelse ved å bli tatt på alvor. Allikevel føler jeg ikke helt troen på at smertene skal bli borte. Hvordan har du jobbet med det? Å få troen på at det skal gå?

    Dette ble en veldig lang kommentar, men måtte bare skrive når jeg fant noen i samme situasjon 🙂

    • Hei! Beklager sent svar. Da jeg først leste kommentaren din trengte jeg litt tid til å tenke på hvordan jeg skulle svare. Så forsvant det litt for meg oppi alt annet.

      Hvis jeg kan gi deg lettelse ved å la deg vite at du ikke er alene, gir det meg stor glede! 🙂 Det er det jeg er her for.

      Hvordan har jeg jobbet med å få troen på at det skal gå. Vel… Det er jo det som er greia. Du har fysiske smerter, også skal du liksom med spenningsøvelser og “tro” få disse ekstremt virkelige smertene til å gå bort? Jeg pleier å sammenlikne det med å ta placebo for en sykdom, også VET du at du tar placebo, men du må fortsatt prøve å lure deg selv så du kan oppleve placeboeffekten. Ikke en lett greie, med andre ord.

      Dette endrer seg første gang du kjenner en liten forbedring. Det er alt som skal til for å få troen på at ting kan bli bedre, egentlig. For meg skjedde det etter litt krangling og ærlig prat med foreldrene mine. Det løsnet på en sånn “stressknute” i meg, for å kalle det det. Så hadde jeg sex og brått var det ikke langt på nær så vondt som det pleide! Da skjønte jeg at ekte smerter kan reduseres ved å jobbe med kroppen og hodet.

      Tingen er at placeboeffekten er viktig. Du er nødt til å tro på at dette skal funke. Men ikke stress med det. Ta heller til deg det treningen gir deg. Den skal lære deg å slappe av, spenne av, få kontroll på de anspente musklene i kroppen din. Hvis du har noe i livet ditt som har tendens til å henge over deg som en mørk sky, ta tak i det nå mens du holder på med disse øvelsene.

      Gå gjerne på apoteket og kjøp litt Xylocain 5% også, og bruk litt av den i skjedeåpningen hver morgen og kveld. Du trenger ikke resept. Den virker bedøvende, og er en fin måte å skaffe den første smertelettelsen på!

      Fortell meg hvordan det går, og lykke til videre. 🙂

  3. Hei,

    Bloggen din er fantastisk!! Jeg har vaginisme, vestilbuligg, cyster på eggstokkene og jomfruhinnekjertelbetennelse. Har sliti med dette i over 3 år. Har nylig vært hos Josef og begynt på relativt lik behanling som deg. Jeg bruker blant annet Atropin krem, og jeg har et litet spørsmål om denne kremen. Sånn som jeg forstod det på Josef så skulle jeg smøre inngang til vagina, ikke inn i skjeden. Og har dermed blitt litt usikker på om denne kremen skal i inngangen, eller inn i selve kjeden. Også lurer jeg på om det kun skal smøres et tynt lag, eller om du skal smøre tykt på. Tenkte å høre med deg siden du har en del erfaring innenfor dette området 🙂

    Gir meg litt motivasjon å høre at du har det bedre, selvom du har hatt noen tilbakefall. Iløpet av de tre siste årene har jeg gått fra smerte 10 til 8-9, men aldri hatt det noe bedre enn dette. Har prøvd uttallige ting, og er nå tilbake til trening, atropin og har fått noen piller i tillegg. Er litt optimistisk igjen.

    Lykke til med alt 🙂

    • Hei! Så flink du er som prøver å gjøre noe med det. Det kommer nok til å gå bra skal du se 🙂

      Om atropinkremen:
      Denne er øyedråper i kremform, som vil si at den virker bedøvende. Mens vaginismen din er anspente muskler og ikke i seg selv et betent område, er vestibulitten bittesmå supersensitive områder rett ved inngangen. Jeg for eksempel har veldig vondt i de to furene på hver side av åpningen, såvel som kl 6 i åpningen (hvis det gir mening?). Atropinkremen skal altså påføres på vestibulittområdet. Men altså, det er jo en fet og god krem, så om du får noe lenger inn i skjeden gjør jo ikke det noe. Med fare for å være litt vel grafisk: Jeg tar litt krem på en finger, smører det først litt “overflatisk” over åpningen, også stikker jeg fingeren med krem inn og vrir litt rundt, så jeg får dekket alt. Mengde? Jeg tar en … dæsj. Jeg stikker fingeren nedi kremen og “scooper” opp litt mer enn du ville hatt på tannbørsten din liksom.

      Hvis du er flink med denne kremen og bruker den morgen og kveld kommer du raskt til å kjenne en nedgang i smerte – det var iallefall slik etter min erfaring. På den annen side kom smerten alltid like sterkt tilbake med en gang jeg stoppet, så sørg for at du holder det gående så lenge du kan, slik at du rekker å bli vandt til å IKKE ha vondt.

      Masse lykke til! ❤

Leave a Reply

