“Size matters”

Over jula hadde jeg en stor opptur og en stor nedtur når det kom til sex. Jeg hadde en periode hvor det gikk kjempebra takket være mitt “krem-regime”, og en periode hvor jeg ble lat med kremene og sviingen kom tilbake.

Jeg følte meg litt oppgitt, og bestilte derfor time hos en ny fysioterapeut, nemlig Jenny Toftner på Storo Mensendieck. Tidligere har jeg altså gått til Mensendieck på Høgskolen i Oslo.

Jeg fikk pratet litt med henne, og hun undersøkte bekkenmuskulaturen min.

Og hun bekreftet det jeg innerst inne egentlig vet; “Du er jo blitt veldig, veldig bra!”

Vet du hva dette betyr? At jeg er så å si friskmeldt.

Jenny fortalte meg at jeg har god evne til å både stramme og slappe av i bekkenmuskulaturen. At muskulaturen er myk og tøyelig. Og at største grunnen til sviingen jeg opplever i dag mest sannsynlig har å gjøre med størrelsen på min kjæres penis, og ikke med at jeg har vestibulitt!

I guess size really does matter.

Så; med et par “tweeks” skal jeg nok klare å holde meg på en jevn fremgang og ikke så voldsomt opp og ned som jeg har følt det har vært tidligere.

Disse “tweeks’ene” innebærer:

  • Fortsett med Xylocain ved behov
  • Kjøp en dildo på størrelse med kjæresten din, og øv med denne 2-3 ganger i uken. Dette skal tøye ut bekkenmuskulaturen og venne kroppen til å ha noe på denne størrelsen inni deg. Man fører den bare inn og lar den være der til tøye-følelsen er gått over.
  • Sørg for at penetreringen ikke utgjør den største delen av sexen. Begge må varmes godt opp, og avslutt gjerne på andre måter hvis penetreringen varer litt for lenge.

Etter dette føler jeg at jeg går rundt med en fornyet selvtillit. Jeg hører en stemme i hodet mitt fortelle meg at: “Nå kan du slappe av. Nå går det fint.” og jeg kjenner at jeg endelig tror på det.

Jeg har lært vanvittig mye over dette siste året, om meg selv, om menneskekroppen og om vestibulitt. Jeg VET at jeg kan ha smertefri sex, og jeg vet også hvor fort det kan begynne å svi igjen. Men i dag betyr ikke sviing lenger tilbakefall. I dag betyr sviing at du har gjort noe litt feil, du hadde sex litt for lenge eller litt for fort. Og med et par dagers hvile kan man gjøre det annerledes neste gang, og du kan være tilbake på topp igjen. Og det går fint!

Det er som en bør er løftet av skuldrene mine. Jeg føler meg lettet, glad, lykkelig.

Dette er ikke en David og Goliat-kamp lenger. Dette er Monireb vs. den irriterende myggen som kommer tilbake av og til. Og det kan jeg takle.

Håper det går bra med alle der ute! Jeg kommer til å fortsette å lese kommentarer, og skrive innlegg nå og da, når det passer seg. Jeg har lært så mye som jeg så gjerne vil dele med dere alle.

I’m listening. 🙂

21 thoughts on ““Size matters”

  1. Hei igjen!
    Så utrolig bra, gratulerer :))
    Jeg var hos de på Storo her om dagen jeg også, og hun jeg hadde var bare fantastisk. Deilig å komme til en dame som forstår, men som også sier at det er lov å le, gråte, skrike og slå i taket.
    Kos deg masse og lev livet, ikke tenk på denne teite sykdommen.
    Gleder meg til å bli helt frisk jeg også!

  2. Hei, det er meg igjen!
    Så gøy å høre at det går så bra med deg!
    Det går utrolig bra med meg også! Har fått forebyggende tabletter mot urinveisinfeksjon, Hiprex, og ved hjelp av disse to ganger daglig og sitronvann og tranebærjuice har jeg klart å holde uvien borte 😀 Tror dette har en ekstremt positiv effekt for underlivsplagene mine også! Som jeg nevnte tidligere har jeg sluttet med p-piller, og har begynt å smøre meg med fødselsforberedende olje. Men iløpet av den siste måneden har jeg ikke brukt oljen før idag.. Meg og kjæresten hadde samleie, og jeg var redd det skulle gjøre vondt siden jeg ikke hadde smurt meg med kremer på såpass lenge; men det var HELT SMERTEFRITT. Litt sviing i begynnelsen, men det var nesten ubetydelig! Er så glad 😀 Håper virkelig dette varer… Har også alltid hatt en liten mistanke om at det er typens størrelse som også utgjør litt av problemet, oh idag tror jeg definitivt at det kun var dette som var grunnen til sviingen i begynnelsen 🙂
    Håper du fortsetter å være frisk og har god sex! Og håper alle som leser bloggen også får et fantastisk, smertefritt 2015! 🙂

    • Jeg er så glad på dine vegne 🙂 Og tror vi har litt samme opplevelse av dette med størrelsen på typen. Er han stor så vil det gjøre litt vondt for nesten enhver jente. Men jeg har merket at å bli fortalt dette, at det er helt vanlig at det kan gjøre litt vondt, har lettet så utrolig på stresset rundt vestibulitten! Når sviing ikke lenger betyr “syk” eller “tilbakefall”, så klarer jeg å ikke ta det så tungt når den først dukker opp, og da forsvinner den også så mye fortere!

      Å tenke at jeg er frist har faktisk gitt meg den største og raskeste forbedringen noen sinne. Det sier oss jo noe!

  3. Hei igjen 🙂
    Har dessverre ikke hatt sex på en stund, men håper å komme sterkere tilbake når jeg begynner på pilla igjen.
    Tror du sitronvann hjelper for vestibulitten? Eller var det bare for urinveisinfeksjonen? Og i så fall, tar du bare litt sitron i vannet eller hva?
    Føler jeg hadde noen kjempe bra dager sist gang da jeg skrev, men nå har det vært veldig opp og ned. Kan liksom ikke forutsi om jeg kommer til å ha en bra eller dårlig dag, og det er slitsomt. Jeg ble bedt om å passe på at jeg har positive dager, men blir jo så klart påvirket av sviingen også. Går jo ikke akkurat å bare bestemme seg for å ha en fin dag og så thats it, da er jeg garantert en smertefri dag..!?! Derimot gjør jeg mitt beste. Gir meg i alle fall ikke!!
    Ha en fin uke 😉

    • Hei! 🙂 Finnes alltids andre morsomme ting man kan gjøre før man begynner på pilla da. Kanskje det er en fin overgang til sex igjen, å bare ha litt oralsex? Det er hvertfall alltid en positiv og smertefri opplevelse for meg.

      Sitronvann har jeg personlig aldri brukt, men sånn jeg forstår kommentaren tidligere her, så hjelper det mot uvien.. Den fødselsforberedende oljen har jeg derimot syntes vært kjempegod å bruke! Da bare heller du litt på “dåsa” og masserer med fingrene så lenge du orker/klarer.

      Ikke stress for mye med disse “gode” og “dårlige” dagene.. 🙂 Føler du for å ha sex – flott! Føler du ikke for å ha sex – ikke tving deg til det! Føler man kanskje blir verre med en gang man tenker at “Ånei, i dag er sikkert en dårlig dag” eller “Ånei, nå har jeg ikke hatt en god dag på lenge, stakkars kjæresten min”. Legg vekk de tankene, gjør noe annet! De gode dagene kommer. 🙂

  4. Hei. Fint å lese på bloggen din at dette faktisk kan gå over. Så flink du har vært 🙂 Lurte på om jeg kunne stille deg noen spørsmål, det hadde vært fint å høre fra noen andre som vet hva jeg snakker om. Jeg fikk diagnosen vestibulitt i september 2014, etter å ha slitt med smerter siden mai. Føler det går litt bedre nå, til tross for at jeg ikke er noe flink med behandling, da gynekologen ikke gav meg så klare svar bortsett fra knipeøvelser (som jeg har vanskelig å finne motivasjon til). Tror kanskje bedringen har med at jeg har bedre psykisk helse og har stresset mindre. Tror jeg skal bestille ny time hos gynekolog for å finne ut av behandling videre. Er det sant at fysioterapi hjelper? Synes det virker så rart.
    For noen dager siden prøvde jeg og kjæresten oss på å ha penetrerende sex for første gang på sikkert et halvt år. Det var ganske vondt i starten, men etter bare en liten stund forsvant smertene! Jeg ble helt i ekstase, hadde aldri trodd at det kunne bli så godt. Det svei ikke etterpå heller. Så jeg lurte på om du har noen erfaringer ang å ha sex selv om det gjør vondt i starten? Går det bra så lenge det går over ganske fort, og man avslutter uten smerter?

    • Det er omtrent sånn jeg har det nå, slik du beskriver din siste opplevelse! Litt startvansker, men sviingen går over veldig fort og etterpå føles det veldig bra. Dette er et kjempebra tegn, og helt klart noe som forteller deg at du ikke skal stresse for mye med dette! Det jeg fant ut var at sviingen også kan ha noe med størrelsen på kjæresten din å gjøre, kan det stemme for deg også?

      Hvis du allikevel vil jobbe for å bli bedre så anbefaler jeg helt klart fysioterapi ja. Men da må du finne noen som jobber med nettopp vestibulitt. Hvis du bor i Oslo er poliklinikken på Høgskolen eller Mensendieck på Storo gode alternativer. Jeg følte stor forbedring etter behandling der! Rett og slett fordi de lærer kroppen din å slappe av, ikke bare hodet. Ofte når man tror man slapper av, er det allikevel muskler i kroppen som man driver og spenner. Da blant annet bekkenmuskulaturen. Så å lære meg å få kontroll over musklene i bekkenet har nok hjulpet meg mye.

      Knipeøvelser er kjipt, jeg er så altfor klar over det… Men det trenger ikke være mange knip heller. Og jeg fant ut at det beste for meg var å fokusere mer på avslapningen enn på knipingen. Så gjør ett lite knip, men kjenn etter om musklene “gir slipp” etterpå, og søk etter DEN følelsen, i steden for knipefølelsen.

      Hvis du nå bare har litt sviing i starten av penetrerende sex, og absolutt ingenting etterpå, så synes jeg ikke at du skal tenke at sex er noe du må holde deg unna! Gled deg over at du har følt såpass forbedring, og nyt det! Og ha tro på at det går like bra neste gang 🙂

      Si ifra om du har flere spørsmål, jeg snakker gjerne med deg. 🙂

  5. Hei. Flott du er bedre. Har et spm til deg, vet du er en privat person men må spørre…. Jeg har aldri vondt under samleie, men kan ha vondt i mange dager etter samleie, opptil 14 dager. Kan dette være vestibulitt? Tror jeg skal bestille til hos josef ekgren

  6. Da har jeg vært hos Josef E. Han mente helt klart at jeg hadde vestibulitt, og at jeg har hatt det i ca 20 år. Totalt meningsløst. Han satte botox injeksjoner, og regner med at jeg trenger påfyll 1-2 ganger. Er smertefri!

    • Jøss, så deilig å bli kvitt det så kjapt og greit da! Jeg var også hos ham, men fikk aldri noe tilbud om injeksjoner.. Kanskje det er noen vilkår man må oppfylle? Men uansett, arti å høre at botox funket så bra for deg! Vil høre om du er bra etter de neste behandlingene og! 🙂

  7. Hei jeg har vært innom bloggen din litt etter å ha funnet ut at jeg også har vestibulitt og vaginisme. Noen dager er veldig tunge og jeg har hatt en veldig kjip periode nå.. Men når jeg leste dette ga det meg enorm glede! Tusen takk for at du deler din historie og jeg er utrolig glad på dine vegne at du endelig er friskmeldt! Håper du kommer innom bloggen likevel en gang i blant! Lykke til videre:)

    • Hei! Jeg kommer innom en gang i blant vet du 🙂 I det siste har det bare vært for å svare på kommentarer, men tenker det blir en post til om litt. Jeg er egentlig usikker på hvor frisk jeg egentlig er, men… Det er så vanskelig å vite, haha. Mye, mye bedre har jeg hvertfall blitt, det er sikkert! Men nå har jeg faktisk bestilt time til gynekolog igjen, ettersom det er ganske lenge siden sist. Det er en ny gynekolog denne gangen, så det blir spennende med litt nye perspektiver og tanker.. 🙂 Og til deg kan jeg si: jeg har hatt masse erfaringer med store forbedringer, og det er absolutt ikke umulig. Så ikke se for mørkt på dette.. Og når du en dump, kan både jeg og flere av leserne mine hjelpe deg, og forstå deg. Lykke til!

  8. Vel, lykken var kortvarig med botox. Har vondt igjen,nesten hele tiden, så nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. En uke siden botoxen. skal ringe til Josef Ekgren og “klage” spent på å høre hva han evt sier.

  9. Hei jenter! Jeg har vært mye innom denne bloggen og synes det er veldig godt med noen som forstår hvordan man har det. Selv har jeg hatt disse plagene i rundt 9 år.. Jeg har også testet ut fødselsforberedende olje og syntes dette hjalp. I tillegg har jeg brukt “vagiflex”-bekkenbunnstrener som basicly er en liten, rosa, myk silikongreie som man putter i dåsa og gjør knipe og avslapningsøvelser med. Jeg har hatt veldig god effekt med denne både i forhold til smerter og stram og anspent bekkenbunnsmuskulatur. Jeg masserer først med weleda fødselsforberedende olje, så smører jeg på xylocain for så å sette inn vagiflexen å trene med den. Man kan se og kjenne veldig godt hva som skjer så det er god hjelp til å få kontroll over muskulaturen. Jeg opplevde også at vestibulittsmertene avtok veldig og etter runde 4(!) trengte jeg ikke bruke xylocain lengre. Den 6 gangen hadde jeg ingen smerter!! Jeg skjønte ingenting. Det var helt utrolig. Nå jeg prøvde igjen i går, da var det kanskje 2uker siden sist, å da svei det litt igjen. Men men. Uansett synes jeg dette var helt fantastisk til å ha brukt det så kort tid. Jeg fokuserte også veeeeldig på å slappe av. Kjente jeg ble stressa bare av å ha noe der inne. Prøvde ikke å trykke ned stresset men puste det ut og vekk hvis dere skjønner hva jeg mener. Jeg merker jeg sliter veldig med det psykiske som kan følge av å ha vestibulitt. Noen ganger føler jeg på en veldig sterk irritasjon og sjalusi for at kjæresten min har det så lett, og jeg forstår jo at dette ikke akkurat hjelper på situasjonen, men det er som om all rasjonalitet forsvinner og en vestibulittorturert hjerne tar over. Skikkelig ugreit.. Noen som har noen hjelpende ord?:(

    • Jeg skjønner de mørke tankene dine veldig godt.. På samme tid vet jeg ikke hvorfor du tenker sånn akkurat nå? Du har hatt masse framgang! Og det kjapt! Tenk på det, det er jo helt fantastisk! 🙂 Og nå som du har gjort det en gang, vil det sikkert gå enda fortere neste gang, bare vent og se. Når det kommer til sjalusi.. Jeg skjønner hva du mener. Ikke bare i forhold til kjæresten, men i forhold til alle de andre stressa jentene man kjenner, som ikke har det sånn som meg. Hva er forskjellig mellom oss liksom?? Men irritasjon hjelper ikke. Vi må bare prøve å bli bedre. Og både du og jeg vet at det ikke er umulig. Så det gjelder å ha to ting: troa, og viljen. Det er alt som skal til. Du må tro på behandlingen, tro at du kan bli bra, og du må ville bli bra, og være villig til å gjøre arbeidet som skal til. Og det er det du er i gang med nå! Så ikke slipp opp nå, fortsett! ❤

  10. Hei! Veldig fint å finne en blogg om problemet! Jeg har ikke hatt sex med kjæresten min på 2 år (bortsett fra alternativ) på grunn av smerter i inngangen føles det ut som. Legene sier bare: ta en soppkur. Så jeg lurte på om du har et forslag til en lege som er kjent med det, slik at jeg faktisk kan få diagnosen 🙂

    • Absolutt! Du kan for eksempel gå til Josef Ekgren på Majorstua eller til Storo Mensendieck som er fysioterapeuter med kompetanse på området. Hvis du ikke er i Oslo kan du kanskje bare Google vestibulitt og se om det er noen lokale klinikker som popper opp. Jeg har hvertfall vært hos de nevnte og de har god peiling på hva dette dreier seg om. Det er klart, det kan jo hende at det er sopp du har, men mange leger hopper dessverre til denne konklusjonen fordi de ikke vet om/tror på vestibulitt, og da soppkuren kan gjøre vestibulitten verre, står jenter som deg og meg foran et problem… Så jeg ville helt klart gått til noen som kan dette for å få konstatert om det er vestibulitt eller ikke. Masse lykke til! Jeg er her.

Leave a Reply

