ME og vestibulitt – stressrelatert inflamasjon

http://www.vg.no/sport/fotball/bodoe-glimt/arild-berg-slik-vant-jeg-over-me-sykdommen-etter-12-aar/a/23354837/

Her er også en interessant artikkel. Den handler riktignok om ME, men jeg ser masse likhetstrekk.

Arild Berg har slitt med ME i 12 år, og vært til 100 forskjellige behandlinger over hele kloden.

En dag får han et tips om en lege som tar han inn til samtaleterapi. Her er et par utdrag fra artikkelen jeg merket meg:

“Behandlingene foregår på loftstua hjemme hos broren, Runar Berg. Det er kun prat, samtaleterapi.

– Jeg kan tidfeste nøyaktig da alt snudde. Det var den tredje gangen vi møttes. Han sa det så enkelt, han sa: Arild, du er en forbanna idiot. ME er etter min mening en inflammasjon som angriper kroppen på grunn av for mye stress. Du har ME. Så reiser du verden rundt for å bli kvitt ME, for å kunne spille fotball, selve årsaken til at du har hatt ødeleggende mye stress i kropp og sinn, selve årsaken til din ME. Da snudde det. Jeg så alt på et tidels sekund. Da vi kom ned trappen igjen, satt Runar i stua. Han så det på meg. Legen sa: Nå tror jeg Arild er på vei til å bli frisk. Han hadde rett.”

“– Jeg har vært hos de beste legene i verden, og de har ikke skjønt hva ME er. Etter min mening er ME utløst av et underliggende og ødeleggende stress over mange år, som svekker immunsystemet og forårsaker en kronisk og utmattende betennelse. Om denne betennelsen er i hjernen eller i nervesystemet eller begge deler, vet jeg ikke. Fra jeg var liten trente jeg dobbelt så mye som alle de andre. Jeg følte muligens alltid på et forventningspress, med tanke på hva pappa og mine to brødre hadde oppnådd på fotballbanen før meg. Men det var like mye et stress utløst av begeistring. Vedvarende sterk begeistring og enorm entusiasme over mange år, for fotballen. En laksefisker kan forstå hva jeg mener, den begeistringen, ja lykkerusen, han oppnår når han endelig fanger storlaksen. Hva om du ikke får skrudd av den begeistringen? Det var det som skjedde med meg. Jeg slet meg ut. Til slutt likte jeg ikke fotball. Hvorfor rammet dette meg? Hvorfor ikke Ørjan og Runar? Ørjan og Runar taklet dette fint. Jeg var alvorlig syk i 12 år. Jeg tror det er fryktelig små marginer. Det er umulig å si hvor og når det tippet over for meg.

– Men herfra til å si at du er den som kan mest om ME i Norge?

– Ok, legen som fikk meg frisk, han er den beste. Jeg er nummer to. Jeg har 12 års utdannelse i dette. Det var det eneste jeg tenkte på døgnet rundt. Jeg har besøkt de presumptivt beste legene på kloden, jeg har vært under alle de vanlige behandlingsformer, samt en god del av de utradisjonelle. Jeg oppfatter det norske helsevesenet som utrolig kompetent og profesjonelt, men det er en merkelig opplevelse å se hvor enkelt ME egentlig er, og hvor vanskelig helsevesenet gjør ME. Jeg fikk aldri hjelp. Og hva er viktig da, når man er veldig syk? Det er å forsøke å knekke koden selv.”

3 thoughts on “ME og vestibulitt – stressrelatert inflamasjon

  1. Hei! jeg har vært utallige ganger hos legen, og ingen finner noe, tror sannsynligheten er stor for at jeg også har vestibulitt. Har så sinnsykt vondt etter jeg har vært på gynekologisk undersøkelse.. Det føles sinnsykt tungt! Har ingen kjæreste som kan støtte meg heller, føler meg sykt alene oppi det her.. ❤

    • Neida, du er ikke alene..! Google litt selv, og se om du kan finne en lege med kunnskap om vestibulitt i ditt område..! Det er veldig få leger som faktisk kan noe om dette. Evt. ta et håndspeil og se på deg selv nedentil. Ved vagina”hullet” skal det være to furer på sidene.. Ta en q-tips og trykk forsiktig inn i disse furene. Gjør det vondt, og hvis området ser mørkerødt og betent ut, så er det også mest sannsynlig vestibulitt. Kan også hende du bare har vaginisme, at skjeden din er trang. Begge deler går an å fikse! 🙂

  2. Takk! Føler alt gjør vondt i dag etter den undersøkelsen, skal sjekke i morgen når området har roet seg ned. All ære til deg som har startet denne bloggen ❤ Tror du har hjulpet mange, du gir i allefall meg håp 🙂

Leave a Reply

