Side2.no – vestibulitt

Side2 har skrevet om vestibulitt! Eller det vil si … nevnt vestibulitt. Men det er et skritt i riktig retning på å få mer oppmerksomhet rundt dette. 😉 Dog, det irriterer meg litt at de har intervjuet en lege som sier det er en sjelden sykdom, og at egentlig veldig få har den diagnosen, og at smertene de opplever bare er noe annet. Virket veldig ignorant sagt fra mitt perspektiv.

Link!

http://www.side2.no/helse/dette-prver-underlivet-ditt-a-fortelle-deg/8510794.html

PS: Jeg skal prøve å få svart de siste kommentarene snart, jeg er bare midt oppi eksamenslesing akkurat nå, så må ta det en kveld jeg har litt ekstra energi.. 😉 Men jeg leser alt dere skriver, og heier på dere. Foreløpig går det bra med meg også, og jeg trives med masse gøy, smertefri sex!

4 thoughts on “Side2.no – vestibulitt

  1. Kjempebra at vestibulitt kommer fram i media så flere jenter med ubrukelige gynekologer kan finne noen som har peiling! Men det blir helt feil at han sier at det er en sjelden sykdom – DET er det ikke! Og når han sier det sånn så vil kanskje mange med symptomer utelukke at de kanskje har vestibulitt? Ikke vet jeg.

    Og jeg blir også irritert over at de sier at det er så problemtaisk å google symptomer og “selvdiagnostisere” seg via internett… Man MÅ jo selvdiagnostisere seg med google hvis man har vestibulitt og ikke bor i Oslo/Bergen/Trondheim! Til og med i Oslo er det mange gynekologer som ikke har peiling på hva vestibulitt er. Da må man jo finne det ut selv og så oppsøke “riktig” gynekolog.

    Blir litt sint altså. Det er vanskelig nok å ha smerter i underlivet, men det blir tusen ganger værre av at gynekolog etter gynekolog feildiagnostiserer eller sier at “alt ser normalt ut”.

    • Ååååhh, jeg er så enig!! Det er for ignorant holdning blant leger som heller ikke vet nok om dette. Hadde de SKJØNT hvordan det er å ha vestibulitt, så ville de ikke tatt så lett på det spør du meg…

  2. Jeg har stussa lenge nå, og kommet fram til en ting som henger sammen med vestibulitt, eksen min ble frisk fra vestibulitt etter kun en uke etter hun slo opp med meg. Da jeg pratet med en på jobben om det, så nevnte hun også at hun også hadde hatt det! Og i begge tilfellene så var det ett problem i forhold til at foreldrene til eksen, og foreldrene til venninnen på jobb ikke likte parter til datteren sin. Jeg syns dette er rart, men jeg har fått høre at eksen ble helt frisk med en gang hun slapp å bekymre seg over at mammaen ikke trengte å tenke på meg lengre. Jeg tror du bør prate med de nærmeste over hva som gir deg bekymringer, for å få vekk frustrasjonen, nå sier ikke jeg at du skal dumpe kjæresten din, men det virker som denne psykosomatiske sykdommen forsvinner med en gang du bestemmer deg for å forandre livtilværelse, gi slipp på bekymringer og ikke fokuser på at det er noe problem, den perioden jeg og eksen hadde var fæl, og hun ble bare mer deprimert for hver dag. Hun var også bipolar, men jeg er enig med deg! Jeg hater vestibulitt, det ødela mye mer enn bare sex, etterhvert brydde jeg meg ikke om det i det hele tatt, men partneren min gjorde det, fordi hun trodde det var så viktig. Lykke til videre!

    • Jeg har tenkt ganske mye på akkurat det samme. Denne teorien kom jeg frem til etter å snakke med fastlegen min faktisk. Han sa at han en gang hadde en pasient som var en jente i 20 årene som kom til ham med sterke magesmerter. Det var moren hennes som hadde bedt henne få en second opinion, fordi moren trodde ikke at den første legen hadde gitt riktig diagnose. Fastlegen min og jenta hadde pratet litt sammen, og han spurte om moren var kontrollerende på mange andre områder i livet også? Da kom det fram at jenta slet veldig med at moren ikke likte kjæresten som jenta nettopp hadde flyttet inn med.

      Jeg kunne også relatere meg til dette. Jeg har slitt en del med at foreldrene mine uttrykker bekymringer om kjæresten min. De er kravstore og forventer at alle har ambisjoner om å bli best og tjene mest. Når noen ikke lever opp til disse standardene, blir de dømt ganske kraftig av foreldrene mine.

      Første gang jeg følte forbedring fra vestibulitten var etter at jeg konfronterte foreldrene mine om dette presset jeg føler fra dem, og fortalte dem hvor mye ubehag jeg føler ved at de uttrykker så ærlige tanker om de viktige menneskene i livet mitt. Visse foreldre må lære seg å gi litt slipp på barna sine. Og hvis jeg har venner eller kjærester som de har tanker og meninger om, burde de ikke si ting til meg som de ikke kan si rett til disse personene. Det verste jeg vet er når folk baksnakker venner av meg, og forventer at jeg skal si meg enig. Enda verre er det hvis det gjelder en kjæreste.

      Så ja, jeg tror du har et veldig godt poeng. Men konflikten ligger gjerne i at man har en strid med hva man selv vil, og hva DE vil. Man må lære seg å høre på seg selv, og innse at du kanskje vil andre ting en foreldrene dine, og det er OKEI.

Leave a Reply

