Dette har gitt resultater for to jenter med vestibulitt

Ett år har gått siden jeg publiserte denne bloggen. Jeg hadde et mål om å bli frisk om ett år på det punktet. Det er jeg ikke blitt…

Men jeg har hatt mange interessante erfaringer, og kommet rimelig nærme å bli bra flere ganger! I dette innlegget skal jeg dele de tingene som har funket for meg og en av mine lesere (hun har nettopp blitt bra – og jeg er så utrolig stolt av henne!).

FØRSTE GANG JEG MERKET FORBEDRING:

Det var da jeg startet med Atropin 5 %.

Etter å ha brukt denne kremen morgen og kveld en ukes tid, hadde jeg smertefri sex for første gang.

Kremen fikk jeg på resept fra Josef Ekgren, og den må bestilles på apoteket (Vitus/Ullevål sykehusapotek). Kremen er basicly øyedråper i kremform, og skal virke bedøvende på musklene og smertenervene i underlivet. (Se nyere post med link til mer info om kremen)

Jeg har ikke alltid vært like flink å bruke denne – av diverse grunner:

Fordi den er så tykk og hvit kan den være litt ulekker, hvis du har ønsker om at typen skal gå ned på deg samme kveld for eksempel…

Den er svindyr. 900 kr fordi den er bestillingsvare.

Den helbreder ikke, den bare eliminerer symptomene. Det øyeblikket du slutter kommer også smertene tilbake, etter min erfaring.

På den gode siden kan du bruke denne som motivasjon til å begynne med øvelser osv. Det er morsommere å jobbe med dette hvis man allerede kjenner litt forbedring i starten.

Dessuten er dette en smertefri krem å bruke, til sammenligning med Xylocain, som kan være ganske vond. Den skal også stå i kjøleskapet, noe som gjør den kjølende og deilig når du bruker den. Hvis den ikke står i kjøleskapet begynner den å lukte litt funky..

ANDRE GANG JEG KJENTE FORBEDRING, var etter noen uker med behandling hos Mensendieck Fysioterapi.

På denne tiden drev jeg med diverse øvelser som involverte kniping.

For eksempel: Hev deg opp på tå mens du hever armene, hold i noen sekunder mens du kniper, og slipp deg ned på gulvet igjen mens du slipper alle spenninger og svinger fram og tilbake med armene i pendel. Eller bekkenhev, hvor du ligger på ryggen, hever bekkenet og kniper mens du er oppe.

I dette opplegget gikk jeg til behandling i en time to ganger i uka, i tillegg til å gjøre mindre hjemmelekser, for eksempel ti repetisjoner av en av øvelsene to ganger i løpet av 3 dager.

Plutselig ble jeg bare bedre og bedre for hver uke. Det var helt fantastisk. Men så var behandlingsløpet slutt, og jeg klarte ikke å holde det gående på egen hånd. Der er jeg veldig skuffet over meg selv.

Jeg har også fått høre FRA EN LESER at hun er blitt SMERTEFRI den siste tiden! Dette er hva hun gjorde på den tiden hun ble bra:

Per dags dato er jeg fremdeles bra. Jeg har ikke vondt. Jeg forstår ikke helt at det er mulig…. Jeg kan merke en bitte liten tendens dersom jeg har hatt en stressende uke, men fordi jeg vet at det kan forsvinne like fort som det har kommet, så klarer jeg å la være å tenke på det. Og da forsvinner det. Ellers trives jeg veldig godt i hverdagen med alt jeg foretar meg – og det tror jeg er positivt. Så akkurat nå om dagen gjør jeg absolutt ingen øvelser. Jeg smører meg bare noen ganger i uka med nevnte olje: http://sunkost.no/produkter/barn-og-voksne-svangerskap-fodsel/fodselsforbe-olje/
Denne olja er faktisk utrolig god!

Men dette er altså hva jeg gjorde den perioden da jeg plutselig begynte å merke at jeg hadde mindre og mindre vondt:

1) På kveldstid gjennomførte jeg 10 minutter med knipeøvelser. 15 sek. knip, 15 sek. ikke-knip. Men jeg gjorde det ikke til et stressmoment, og jeg droppa øvelsene om morgenen. Det hadde jeg ikke tid til. Dessuten er det jævla kjedelig, så kveldsøvelser var nok 😛

2) Deretter smurte jeg på tynt, tynt med xylocain, og så masserte jeg med nevnte olje i 5 minutter. Da trykka jeg relativt hardt på “fugene” på hver side der det gjør mest vondt. Jeg pressa hardt og gnei fram og tilbake. Det gjorde vondt i starten, men etter hvert ble det bedre. Jeg tror at både xylocain og olja hjalp her. Det jeg også gjorde, som jeg leste et sted kunne ha en effekt, var at jeg sa høyt til meg selv at “dette er ikke vondt, og det er ikke farlig å ta på det”. Jeg tror det liksom skal ha noe med at du bryter tankemønsteret rundt at berøring av området = smerte. Nå skal det liksom være: berøring av området ≠ smerte.

3) Jeg tok (og tar fremdeles) e-vitamin-tilskudd (multi E, 30 mg) tre ganger i uka. Ikke mer.

4) Så kommer noe rart: Etter at jeg hadde lest det innlegget på nettet om hun som følte det ble bedre av å massere området MED e-vitaminolje, så tenkte jeg: Okay, jeg prøver. Jeg trenger ikke å si det til noen. Så et par ganger i uka (men IKKE hver gang jeg masserte), så delte jeg en e-vitaminkapsel, blanda oljen som var inni den med litt weledaolje og masserte med denne blandinga. Olja inni en e-vitaminkapsel lukter ikke digg, men det går.
Her er innlegget jeg ble inspirert av: http://www.experienceproject.com/stories/Have-Vulvar-Vestibulitis-Syndrome/1054241

Oppsummert: Litt øvelser, massasje med xylocain og olje, e-vitamin.
Konklusjon: Jeg er frisk, sånn omtrent, selv om jeg nesten ikke tør å si det. MEN: Om det ovenstående er årsaken til dette, kan jeg ikke garantere. Det KAN tenkes det er det, men det kan også være helt tilfeldig.

Alt godt til alle ❤

Fortell meg om du noen gang har følt noen forbedring, og om du vet hva som kan ha vært årsaken. Hvis du aldri har følt forbedring – prøv deg fram med noe av det vi har fått resultater av, og fortell meg om det hjelper for deg! Jeg må sette i gang igjen snart selv… Jeg vet jeg kan få det til, men skal jeg være helt ærlig, så er sannheten at jeg ikke gidder. Og det er ikke greit. Så jeg skal la meg inspirere av dere nå, og sette i gang – fra i dag av.

Lykke til, til alle sammen ❤

7 thoughts on “Dette har gitt resultater for to jenter med vestibulitt

  1. Så fantastisk at flere av oss blir friske(re)! 😀 Jeg fokuserer for tiden alt for mye på negative tanker, og merker at det ikke er noe bra, verken for meg, kjæresten eller musa mi. Så det er fint med litt positive innspill innimellom!

    Jeg har aldri hørt om Acyleton før, men skal spørre gynekologen min om det på neste time. Til nå har jeg bare brukt Xylocain 5% og 2%, men merker ikke noe særlig forskjell, bortsett fra at de jo demper smertene når jeg trenger det. (Og hvorfor i all verden må man ha resept for 2% når 5% er reseptfri? x) Veldig rart synes jeg.)

    Jeg vil dele min erfaring om å bli bedre, som faktisk ikke handler om behandlingen jeg går til nå:
    Før jeg begynte å gå til behandling for vestibulitten (og før jeg i det hele tatt visste at det jeg hadde var vestibulitt) merket jeg faktisk forbedring, uten å ha fått noen hjelp. Jeg har hele tiden følt at det har vært hormonprevensjon som har gjort meg værre (og dårlig i utgangspunktet) så jeg sluttet helt på hormonprevensjon sommeren 2012, og etter det ble jag sakte og gradvis bedre! Jeg ble likevel aldri HELT bra, som er grunnen til at jeg nå går til behandling.

    MEN siden jeg sliter veldig med menssmerter (endometriose), fant gynekologen min ut at jeg skulle prøve hormonprevensjon igjen. Jeg var tvilende, men han sa at hormonprevensjon ikke har de bivirkningene jeg sier jeg har opplevd (altså vestibulitt). Så jeg begynte på dem i juni. Og nå er jeg kjempedårlig igjen; som om tiden er skrudd tilbake til da smertene var som værst for flere år siden. Det er skikkelig dritt. Spesielt fordi gynekologen min ikke “tror på” at jeg opplever at hormonprevensjon gjør meg dårlig.

    Men det fysioterapeuten min på Storo og Nydalen Mensendieck sier, er at hormonprevensjon FAKTISK KAN påvirke underlivet slik jeg opplever det, og mener jeg bør slutte på det. (Og at de alltid pleier å anbefale sine pasienter med vestibulitt å prøve å slutte på hormonprevensjon!)

    Så jeg skal spørre gynekologen min om hva han tror på neste time. Og forhåpentligvis vil jeg bli utredet for endometriosen også. 🙂

    Jeg vil i hvert fall anbefale alle å prøve å slutte på hormonprevensjon og se om det hjelper på plagene. 🙂

    • Takk for innspill! Jeg hater når gynekologer bare gjør seg opp en mening om våre kropper, bare fordi vi ikke har den medisinske bakgrunnen… Jeg har opplevd det selv, og jeg liker det ikke. JEG tror at man kjenner sin egen kropp bedre enn legene, og hvis du føler det hjelper å slutte på prevensjon, så synes jeg også at du skal det. Josef Ekgren er også tilhenger av å ikke ta p-piller, eller i alle fall legge inn noen pauser, for han er veldig bevisst på hvilke virkninger de kan ha på kroppen, og som ikke snakkes om. Dette har han visst fått kritikk for i legemiljøet, men han står ved sin mening. 🙂 Jeg tror det kan være noe i det.

      Samtidig vet jeg ikke om jeg er villig til å stoppe selv. Alternativet måtte da blitt å bruke kondom, og jeg vet ikke om det hadde vært så “godt” for vestibulitten heller… Så der har jeg en liten konflikt..

      Hvordan er behandlingen på Storo synes du? Og hva har dere fokus på? Nysgjerrig på om det ligner på opplegget på Høyskolen… 🙂

    • OPS!! Jeg har sagt Acyleton! Men den heter Atropin 5 %! Jeg aner ikke hvor jeg har fått ordet Acyleton fra en gang… Innså det i dag tidlig. Hahahah jeg skjønner ikke hva som skjer… :’D Sorryyyy. Må skrive et innlegg og rette opp.

  2. Grunnen til at jeg må slutte på p-pillene med enighet fra gynekologen er på grunn av endometriosen min, fordi det er litt vanskelig å få bli utredet for det. Og det kan være viktig da at han er enig i at p-piller ikke fungerer for meg, og at de da ikke kan brukes som medikament mot endometriosen. 😛 Da vil de jo måtte lete etter andre muligheter for meg. Hvis dette ikke var et problem hadde jeg sluttet på dem allerede…

    Jeg merker at det er vondere med kondom enn uten. Forhuden til kjæresten funker liksom ikke helt med kondom på… (forhuden er jo naturlig “glidemiddel” for de som ikke har fjernet den 😉 ) Et godt alternativ er egentlig kobberspiral, men det er ikke gunstig med tanke på endometriosen min (dette er problemet mitt… ingen prevensjon funker egentlig på kroppen min). Som jo er grunnen til at vi gjør som man egentlig aldri bør; å hoppe av/ta på kondom på slutten. (Men det er vel bedre det enn å ha vondt? Ikke vet jeg.)

    På Storo har jeg fått knipeøvelser i hjemmelekse, men siden jeg ikke har vaginisme, kun vestibulitt, vet vi ikke om det har noen positiv effekt i det hele tatt. Hun jeg går til har også anbefalt meg å kjøpe et dilatorsett for å venne meg til å ha noe i musa igjen 😛 Og hun er også sexolog, så mye av tiden på timene går til å snakke om ting. Som også er til stor hjelp 🙂 Hovedfokuset hennes var de første timene å fortelle meg at vestibulitt er vanligere enn man tror, og at de fleste blir bra igjen/bedre. Hun jobber kun med vestibulitt og vaginisme, så hun sier at hun ikke hadde orket jobben sin hvis ingen ble bedre av behandlingen hun gav dem!

    Hun sier også at det er veldig viktig å fortsatt være seksuell med partneren sin selv om man ikke kan ha penetrerende sex! Hun mener derfor at samleiepause ikke er en god idé. For meg, og som for mange andre hun har hatt til behandling, har samleiepausen gynekologer mener man bør ha ført til at man har “skrudd av” seksualiteten sin, og at den er vanskelig å få tilbake med en gang etter samleiepausen. Man har på en måte vent seg til å unngå tanker om sex fordi man uansett ikke kan ha det, og de tankemønstrene blir værende selv om samleiepausen er over… 😛

    • Hei!
      Dette er veldig sent, og beklager at jeg spør. Men gynekologen din hørtes fantastisk ut, og jeg trenger virkelig en gynekolog som kan mye om vestribulitt.. fikk diagnosen for et par mnd. siden og har det ganske leit. Kunne du si meg hva hun heter/hva det heter der du går/gikk?

  3. Så fint innlegg – og så mange gode kommentarer her 🙂

    Jeg er en av dem som definitivt blir verre av hormonprevensjon. Jeg fikk vestibulitt etter at jeg begynte på p-piller første gang. Så slutta jeg, var dårlig lenge, merka så tidvis noe bedring, og så begynte jeg på pilla atter en gang. Da gikk det rett vest. Så da slutta jeg igjen. Nå går jeg altså ikke på noe, og for min del er det definitivt det beste!

    MEN. Det er jo ikke sikkert p-piller er en årsak. Personlig tror jeg det er en medvirkende årsak til mine (tidligere?) problemer, men det er ikke den eneste. Jeg har skrevet tidligere at jeg har noe som heter hyperprolaktinemi. Det betyr at hypofysen min produserer for mye av hormonet prolaktin. Dette kan skape en liten, men ufarlig, svulst på den, samt at for høyt prokaltinnivå hindrer eggløsning og menstruasjon. Hormonet i høye doser er vanlig under graviditet og etter fødsel da det blant annet bidrar til melkeproduksjon. Men for mye av det ellers hindrer altså det nevnte. Jeg hadde verken eggløsning eller menstrusjon da mitt prolaktinnivå var på det høyeste for noen år sida, men så oppdaga de hva det var, jeg fikk medisiner, ble operert for svulsten og ble bra! Fikk eggløsning og menstruasjon nesten med én gang da alt var i orden – men veien dit var laaaaang og hard. Jeg var redd det var noe galt med meg, følte meg ikke normal i utviklinga, bla bla bla….. Så da jeg ENDELIG følte meg normal, så skulle jeg liksom begynne på p-piller og “hindre” den eggløsninga jeg hadde jobba så lenge for?? Det ble kræsj i huet for meg…. og jeg går fremdeles på medisiner for å holde prolaktinnivået nede…. så med p-piller oppå dette igjen føler jeg alt bare blir krøll; medisiner for å få eggløsning + p-piller for å “hindre” det samme? Rart! Derfor fikser jeg det ikke….. og derfor tror jeg heller ikke at p-piller i seg selv er en årsak til vestibulitt, men at det KAN være det dersom man ikke lytter til egen kropp og egne følelser.

    God helg ❤

Leave a Reply

