Sommerferien er over – tid for realitycheck

Hei!! Beklager at det er så lenge siden. Men jeg er her fortsatt altså. Jeg har bare vært en skikkelig unnasluntrer en stund – og vi vet alle hvor godt det føles, spesielt i sommerferien…

Men nå er jeg altså her. Og jeg har det ikke sånn kjempeflott.

For det første har jeg kjørt samme gamle rutine med den siste behandlingsperioden (før sommeren) på Mensendieck. Jeg ble fort bedre, klarte til og med å holde det gående en stund etter at behandlingen var over, men ble aldri heelt bra, og med en gang jeg sluntrer unna øvelser, så er vestibulitten tilbake for fullt igjen. Det resulterer i at jeg igjen blir lei av øvelser, lei av tanken på å begynne med blanke ark atter en gang, og jeg går inn i en fornektelse…

Neida. Ingenting feiler meg? Pfft. Litt vondt må man tåle. Sex? Ja takk! Vondt? Neeehhhh……..

Det skal sies – sist gang jeg hadde sex var det hakket bedre enn det hadde vært en periode. Jeg tror jeg fant en ganske god vinkel, pluss at jeg fikk meg selv til å fokusere på de gode følelsene, og da dabbet de vonde følelsene rett og slett litt av. Ikke helt. Men litt. Det var en hyggelig overraskelse.

Nuvel. Nå har jeg enda en ting å dele med dere da. Oppi alt dette har jeg en god stund nå (… ett år+…gulp) hatt noen andre smerter i tillegg. Og dette er det kleineste av det kleine. Det gjør vondt å bæsje. Rett og slett. I dag dro jeg endelig til legen (man drar ikke til legen i fornektelsesstadiet vet du), og fikk vite at jeg har en rift. Så nå må jeg begynne med salver i rompa også. Og jeg må snart unne meg de 800 kronene som trengs for å kjøpe atropinkremen jeg synes funker så godt for dåsa. Til sammen snakker vi vel 1300kr i kremer for smerter i både rompe og dåse. Fyfff……

Lurte på om kanskje vestibulitten kan ha noe å gjøre med at rompa har blitt anspent også, og dermed har ført til at det har … revnet litt? Er det noen som har opplevd dette? Kanskje noen av dere har analsex som en trøst for at dåsa ikke funker? 😛 Har dere da opplevd at dere er trange og såre bak der også?

Uansett. Jeg kjenner jeg overveldes litt nå, av alt som er galt med meg og av alt som må gjøres. Kjenner at jeg går rundt og lager sånne check-lister oppi hodet mitt; “Kjøp krem, ring sykehusapoteket og bestill den andre kremen, begynn med øvelser igjen, hold deg ajour på skolen, husk å trene, kjøp sunn mat så du ikke får hard mage, husk å slutte å snuse”…. Det var en liten brøkdel av det som foregår oppi hodet mitt.

Det var godt å få dette ut. Snart skal jeg se over kommentarene og om det er noen jeg har glemt. Men nå må jeg se en film eller noe og bare chille max.

Hvordan går det med dere? Er dere fortsatt der ute? ❤

8 thoughts on “Sommerferien er over – tid for realitycheck

  1. Er her fremdeles ja:-) og takk for at du deler! Tenkte faktisk på deg og lurte på hvordan alt stod til 🙂 jeg sliter også med det samme ja, vondt både her pg der! Oh Yes, holder liksom ikke med vestibulitten. Men tror absolutt det har en sammenheng

    • Du gjør det ja?! Da kan det vel faktisk være at anspentheten sprer seg da… Jeg har fått høre at jeg er hypersensitiv på innsiden av lårene også.. 😦 ikke bra.

  2. Hei! Jeg fant akkurat bloggen din, og er kjempeglad for å lese om andre som har vestibulitt. Man føler seg ofte litt alene med dette, siden det ikke er så lett å snakke om (Jeg har forresten ikke sex med kjæresten min fordi det gjør vondt, hva med deg og ditt sexliv?). Dette er i hvert fall noe jeg føler veldig på, de eneste som vet om det er kjæresten min, legen min og gynekologen (og nå fysioterapeuten; jeg skal på Storo og Nydalen Mensendieck om et par uker).

    Selv har jeg hatt vestibulitt i snart fire år, men ble først diagnostisert i mai i år, etter å ha vært hos 5 gynekologer, utallige helsesøstre og to fastleger. Jeg skyder ofte på meg selv for at det har tatt så lang tid å få diagnosen, men det er absolutt ikke lett å oppsøke gynekolog etter gynekolog og tro at man har fått god hjelp, for så noen måneder senere fortsatt ha et problem… I hvert fall hvis man selv ikke aner hva vestibulitt er og dermed ikke kan oppsøke noen som faktisk kan noe om det.

    Jeg var veldig heldig med min nye fastlege (en SiO-lege faktisk) som virkelig tok tak i dette problemet som jeg nesten hadde gitt opp, men som tynget meg veldig. Hun henviste meg til en veldig flink gynekolog som jeg nå går til for behandling.

    Håper du fortsetter å skrive om fremgangen og tilbakefallene dine, du inspirerer (:

    • Hei, så hyggelig å høre fra nye lesere som jeg kanskje kan inspirere 🙂

      Jeg skjønner veldig godt hva du mener med at man føler seg alene om dette. Det er en av grunnene til at jeg laget denne bloggen, for å høre hvordan det er for dere andre. Det virker som om vestibulitten tar en litt forskjellig form for hver jente, etter det jeg har hørt og lest.

      Mitt sexliv er ikke så aller verst! Med det mener jeg at jeg faktisk har sex, men som oftest gjør det jo ganske så vondt så det er ikke så veldig mye vinning i det for meg. Oralsex er derimot en hellig løsning, det er helt smertefritt for meg.

      Dessuten har jeg klart å ha smertefri sex ganske så fort etter å ha begynt bruk av atropin-kremen Josef Ekgren skriver resept på. Den er ikke så “delikat” (tykk og hvit), men den funker veldig bra! Dessverre funker den bare for symptomer og ikke for helbredelse.

      Kanskje du skal prøve å fortelle en venninne om dette? Jo mindre stress du klarer å ha rundt diagnosen, jo bedre. Jeg har etter hvert lært meg å ha et ganske avslappet forhold til det faktum at jeg har vestibulitt. De fleste av mine nærmeste venner vet om det, og til og med mamma og pappa. Det er viktig å være “okei” med det, så ikke tilstanden i seg selv fører med så veldig mye angst…

  3. Hallo!!

    Så fint å “høre” fra deg igjen! Og for en morsom tekst! 😀 Herlig, altså! Og ja, sikkert kjempeflaut, men det er jo så naturlig! Godt vi ikke vet hvem du er 😛
    Takk for at du deler med oss i hvert fall. Jeg har vært innom her et par ganger i sommer for å se om du har skrevet noe om hvordan det står til…. Så jeg har tenkt på deg!

    Har du ikke merka noen bedring i den deilige sommervarmen, altså?

    Hm, jeg skal nå fortelle noe, tross faren med at det kan gå troll i ord…..? …..Jeg er…..frisk?!?! Jeg er kvitt vestibulitten!!!! (???) Sånn omtrentlig i alle fall. Og det aller verste er: Jeg ANER ikke hvordan! Hva skal jeg si? Jeg vet ikke! Det er helt utrolig. Det er klart; jeg har dager der jeg stresser mye f.eks, og da merker jeg det på hver side i de såre “fugene” – akkurat som om jeg skulle merka det i nakken eller huet ved stress dersom jeg var en sånn som merka det der. Men det har, i hvert fall de siste gangene, gått bort igjen etter kort, kort tid. Jeg forstår det ikke. Og jeg tør nesten ikke si det høyt eller tenke for mye på det, for huff, tenk om det kommer tilbake igjen straks jeg sier det. Uansett vet jeg nå at det kan gå så rask – som fra en dag til den neste – begge veier.
    Så hva har jeg gjort for å bli (nesten) helt frisk? Jeg kan ikke komme på noe! Det hele starta i juni da jeg rett etter en stressende eksamensperiode begynte rett i sommerjobb. Da trodde jeg alt skulle bli jævlig – for det pleier det jo! Men nei….så fulgte to uker ferie med sol og varme, hvilket selvfølgelig gjorde godt, og da hadde jeg veldig lite vondt. Så var det jobbing resten av ferien, og gradvis forsvant det nesten helt, og det bitte bitte bitte lille av smerte jeg opplevde ved penetrering, gikk over etter et par “støt”. Hverken kjæresten min eller jeg visste hvor vi skulle gjøre av oss. Endelig kunne vi slå oss litt løs under akten igjen – lenge sida sist, haha 😉 Dette gjorde meg selvfølgelig kjempeglad, hvilket igjen hjalp på vestibulitten. Så ja, hva skal jeg si? Jeg kan ikke komme på en eneste grunn, en eneste krem, en eneste øvelse, en enste smertstillende som kan være årsak til dette. Jeg kan kun komme på én eneste ting: Rett etter eksamen gikk jeg til innkjøp av Weleda fødselsforberedende (!!) olje (Sunkost) (http://sunkost.no/produkter/barn-og-voksne-svangerskap-fodsel/fodselsforbe-olje/). Dette fordi jeg synes babyolje ikke er noe godt når jeg masserer de vonde punktene; jeg føler det blir mer “betent” av det. Denne weledaolja skal visstnok tøye og mykgjøre og forberede kjøttet på en hard affære. Jeg kjøpte olja etter å ha lest et innlegg på en amerikansk nettside som handla om massasje. Hun, forfatteren av innlegget, skrev at hun hadde kjøpt e-vitaminkapsler, sprukket dem, og brukt olja inni til å massere relativt hardt på de vonde områdene. Derfor bestemte jeg meg for å prøve det samme, altså, jeg brukte både weleda og olja inni de små e-vitaminkapslene (kjøpt på apotek). Dette har jeg vært flink til å bruke relativt ofte. Jeg har ikke brukt e-vitaminolja ved hver massasje, men i blant – og weledaolja har jeg brukt hver gang. Og jeg har massert godt på de ømme stedene. Noen ganger har det gjort så vondt at jeg nesten har blitt uvel, likevel har jeg fortsatt, men ikke mer enn 3-4 min. I tillegg har jeg tatt/tar jeg en e-vitaminkapsel oralt et par ganger i uka.
    Helt i begynnelsen brukte jeg zylokain i tillegg. Jeg smurte først på denne før jeg masserte med olje. Men jeg var nøye med ikke å bruke zylokain for ofte da jeg føler den mister effekten av det.

    Herregud, dette høres ut som en eller annen alternativ-medisin-freaks idé om hvordan bli kvitt vestibulitt….. Altså, nå har jeg skrevet så mye (og så rotete) at jeg snart må stoppe. Jeg sier ikke at dette er en kur, men dette er det eneste jeg kan komme på som jeg har gjort annerledes enn tidligere. Og det skader vel ikke å prøve en olje?

    Jeg følger med deg ofte! Og jeg tenker stadig på vestibulitten……jeg regner egentlig også med at den vil komme tilbake i perioder. De sier så, gjør de ikke?

    Alt godt ❤

    PS til analsex: Hølet er trangt, så oppvarming og avslapning betyr alt! 😛 masser med fingre først, bruk gjerne glidemiddel. Og dette synes jeg er en type humørbasert/fordøyelsesbasert sex. Det passer ikke alltid, for å si det sånn 😀

    • Jeg har kjempelyst til å prøve dette!!! Du har jo blitt (nesten?) BRA! Det er jo helt fantastisk!!! Jeg er utrolig glad på dine vegne! 😀

      Jeg må skrive et innlegg om dette en dag så vi kan få fler til å prøve det, og se om det faktisk ligger noe i din behandling. Kunne du tenke deg å fortelle litt mer spesifikt om hva du gjør på siden? Massasje/øvelser osv?

  4. Hei igjen!

    Beklager at det har tatt litt tid å svare! Håper du har det fint! Hvordan går det med “vondtene”?

    Jeg skal prøve å skrive litt mer spesifikt og kortfattet. Kort og konsist – det har alltid vært vanskelig for meg 😉 Per dags dato er jeg fremdeles bra. Jeg har ikke vondt. Jeg forstår ikke helt at det er mulig…. Jeg kan merke en bitte liten tendens dersom jeg har hatt en stressende uke, men fordi jeg vet at det kan forsvinne like fort som det har kommet, så klarer jeg å la være å tenke på det. Og da forsvinner det. Ellers trives jeg veldig godt i hverdagen med alt jeg foretar meg – og det tror jeg er positivt. Så akkurat nå om dagen gjør jeg absolutt ingen øvelser. Jeg smører meg bare noen ganger i uka med nevnte olje: http://sunkost.no/produkter/barn-og-voksne-svangerskap-fodsel/fodselsforbe-olje/
    Denne olja er faktisk utrolig god!

    Men dette er altså hva jeg gjorde den perioden da jeg plutselig begynte å merke at jeg hadde mindre og mindre vondt:

    1) På kveldstid gjennomførte jeg 10 minutter med knipeøvelser. 15 sek. knip, 15 sek. ikke-knip. Men jeg gjorde det ikke til et stressmoment, og jeg droppa øvelsene om morgenen. Det hadde jeg ikke tid til. Dessuten er det jævla kjedelig, så kveldsøvelser var nok 😛

    2) Deretter smurte jeg på tynt, tynt med xylocain, og så masserte jeg med nevnte olje i 5 minutter. Da trykka jeg relativt hardt på “fugene” på hver side der det gjør mest vondt. Jeg pressa hardt og gnei fram og tilbake. Det gjorde vondt i starten, men etter hvert ble det bedre. Jeg tror at både xylocain og olja hjalp her. Det jeg også gjorde, som jeg leste et sted kunne ha en effekt, var at jeg sa høyt til meg selv at “dette er ikke vondt, og det er ikke farlig å ta på det”. Jeg tror det liksom skal ha noe med at du bryter tankemønsteret rundt at berøring av området = smerte. Nå skal det liksom være: berøring av området ≠ smerte.

    3) Jeg tok (og tar fremdeles) e-vitamin-tilskudd (multi E, 30 mg) tre ganger i uka. Ikke mer.

    4) Så kommer noe rart: Etter at jeg hadde lest det innlegget på nettet om hun som følte det ble bedre av å massere området MED e-vitaminolje, så tenkte jeg: Okay, jeg prøver. Jeg trenger ikke å si det til noen. Så et par ganger i uka (men IKKE hver gang jeg masserte), så delte jeg en e-vitaminkapsel, blanda oljen som var inni den med litt weledaolje og masserte med denne blandinga. Olja inni en e-vitaminkapsel lukter ikke digg, men det går.
    Her er innlegget jeg ble inspirert av: http://www.experienceproject.com/stories/Have-Vulvar-Vestibulitis-Syndrome/1054241

    Oppsummert: Litt øvelser, massasje med xylocain og olje, e-vitamin.
    Konklusjon: Jeg er frisk, sånn omtrent, selv om jeg nesten ikke tør å si det. MEN: Om det ovenstående er årsaken til dette, kan jeg ikke garantere. Det KAN tenkes det er det, men det kan også være helt tilfeldig.

    Alt godt til alle ❤

    • Kjære. Jeg sier det igjen; jeg er så glad på dine vegne, uansett hva som førte til at du ble bra.

      Og takk for at du skrev et så fint og oversiktlig innlegg over hva du gjorde! Du har inspirert meg til å begynne å tenke på å komme i gang – igjen… 🙂

      Jeg har hatt rimelig vondt den siste tiden, og har hatt det litt kjipt med det. Også er jeg så fokusert på skole om dagen at jeg ikke har tillatt meg å bruke tid og energi på vestibulitten. Men den har jo vært et frustrasjonsmoment uansett. Jeg merker at det har blitt et litt sårt emne for meg i det siste fordi jeg er så frustrert, og ikke minst fortvilet over meg selv og min latskap. Men jeg har hvertfall begynt med ATROPINkremen igjen, som hjelper meg mye med å døyve smertene… Nå skal jeg skrive et innlegg om hva som har funket noe for meg tidligere, og hva som har funket for deg, så har vi alt samlet i ett innlegg! Forhåpentligvis kan flere bruke våre metoder også ser vi om det funker for fler! 😀

      Jeg kjøpte forresten den weladaoljen, og tenker å teste den ut. 🙂 Takk for beskrivelsen av hvordan du masserte! Lykke til videre!

Leave a Reply

