Update

En leser spurte meg for litt siden om jeg klarer å holde forbedringen min stabil. 

Det har jeg ikke klart.. 

Jeg sluttet med behandlingen på Mensendieck fordi min andre behandlingsperiode var over. Jeg var lykkelig, jeg var forbedret, og jeg var svært klar for å bare slappe av litt, ta ting med ro. Resultatet ble at jeg slurvet med øvelsene mine. Da tiden kom for å ha penetrerende sex igjen, var det brått kjempevondt. Jeg sa til meg selv “Okei, du har faktisk vært veldig anspent i dag, så det gir mening. Dette betyr ikke at du har fått et massivt tilbakesteg, du er bare verre akkurat i dag. Ikke nødvendigvis i morgen.” Jeg lot det gå. Etter en stund hadde vi sex igjen. Eller det vil si, vi hadde tenkt til å ha sex. Vi prøvde. Men jeg måtte stoppe det. Det svei, det var trangt, og det føltes rett og slett ikke mulig å gjennomføre det.

Jeg er veldig skuffet og lei meg. Jeg er mest skuffet over meg selv. Jeg var egentlig klar over at det krevde masse arbeid å fortsette forbedringen min, men så ble jeg lat, og sa til meg selv at det aller viktigste var at jeg var bra i hodet. Men egentlig tror jeg at du ikke blir bra bare med det ene. Du må være bra i hodet og i forholdet ditt til stress, men du kan ikke slutte med avspenningen. Det er det jeg har gjort.

Det er en stund siden dette tilbakefallet mitt nå. Til tross for at jeg er lei og skuffet, har jeg bestemt meg for at jeg bare må innse tapet. Jeg har utsatt eksamen for å minske stresset, slik at jeg kan ha fullt fokus på å bli FRISK. Jeg har også meldt meg opp på enda en behandlingsperiode på Mensendieck. Jeg trenger et skikkelig spark bak, for jeg merker at jeg nå har falt såpass ut av behandlingsløpet, at jeg sliter med å komme igang igjen. Jeg tenker liksom at, “jaja, nå er jeg jo havnet på bunn igjen, er det verdt å starte opp igjen?”. Selvfølgelig er det verdt det. Men det blir veldig mye enklere for meg når jeg får gå til behandling. Jeg har alltid vært slik, jeg er dårlig med egentrening. Derfor trenger jeg lagidrett og treningstimer osv, altså en timeplan som MÅ holdes. 

Så ja. Beklager hvis jeg skuffer dere også, jeg vet flere av dere har sett på meg som motivasjon fordi jeg ble så mye bedre. Men jeg kan ikke gjøre annet enn å prøve igjen… Og legge skuffelsen bak meg, så jeg kan bevege meg fremover igjen.

Moralen? IKKE GI OPP. IKKE STOPP. Hvis du har startet på en behandling, lær deg å inkorporere det i hverdagen, så det blir like vanlig som å pusse tenna eller spise frokost. Jeg tror egentlig ikke vi noen sinne kan slutte å behandle vestibulitten… 

9 thoughts on “Update

  1. Hei! Det er meg igjen 🙂 Har fulgt ivrig med på bloggen din, men ikke orket å kommentere i det siste, siden vestibulitten har blitt verre igjen.. Så har jeg vel vært misunnelig på deg som har blitt så bra 🙂 nå angrer jeg på det kan du si, UNNER DEG for alt i verden å bli frisk! Spesielt siden du er så flink til å forsøke å kurere deg selv!!

    Jeg er ikke fullt så flink.. Har liksom gitt litt opp, og tenker fortvilet at “Ja, legen sa det kunne ta år før jeg ble frisk, men jeg kan da ikke bare sitte og vente på at jeg mirakuløst skal bli bedre? Jeg må vel GJØRE noe?!” Men jeg gjør ingenting.. Av ulike grunner! Nå i det siste har jeg hatt flere urinveisinfeksjoner igjen, som aldri blir ordentlig kurert. Nå er jeg endelig blitt frisk da, men i de månedene jeg har gått rundt og hatt vondt, har ikke sexlysten blitt økt akkurat :/ og jeg har ikke turt å smøre meg med den kremen som gynekologen gav meg, i frykt for at den skal forverre uvien.. (Som jeg har følt at den har gjort før)

    Nå har jeg da begynt å smøre meg igjen, og til min fortvilelse så merker jeg at det er blitt mye verre! Hadde liksom blitt bedre frem til jeg fikk uvi, hadde tilogmed funnet enn stilling som nesten ikke gjorde vondt i det hele tatt! Nå er all framgang borte, og det kjennes ut som jeg har et stort brannsår.. Men begynte å smøre meg igjen Igår, og merker allerede en liten forbedring, så får vel være positiv 🙂

    Når det gjelder fysioterapi så har jeg ikke gått på noe – utenom å prøve det du skriver om på bloggen! Føler ikke at jeg har råd, vet ikke hvor jeg skal gå, og har i alt gitt litt opp på det punktet.. Føler litt at det skulle vært gynekologens ansvar å nevne en slik behandlingsform til meg? Han gav meg bare et års resept på Daktacort, sa jeg skulle smøre meg to ganger til dagen i et par uker, ha en pause og smøre meg igjen et par uker etter det, osv. Men nå har jeg gjort det ganske lenge, og DET FUNGERER IKKE. Har han tenkt jeg skal gjøre dette i mange år? Og liksom gjøre en forskjell? Er så lut lei av at det er jeg selv som må ta initiativ til alt, han kunne sagt “og hvis du føler at dette ikke hjelper, så kom tilbake, så skal vi finne en annen behandling” eller et eller annet i den retning! Ikke bare sende meg hjem slik.. Men nå er jeg kanskje litt urettferdig – er faktisk veldig fornøyd med den gynekologen. Fastlegen og den første gynekologen min besøkte jeg fleeeere ganger, og gyn1 sa rett ut at han ikke ante hva jeg feilte, og anklaget meg nærmest for å være hypokonder. Eneste problemet med gyn2 er at han er så langt borte fra der jeg bor, så er et enormt ork å skulle bestille time.. + at jeg sikkert må få henvisning av fastlegen igjen, og jeg orker bare ikke alt der der nå..

    I tillegg så har jeg blitt litt paranoid i det siste, og tenkt at siden jeg har eksem/hudlidelse i hodebunnen, og svært ømfintlig hud i ansiktet, at dette kanskje bidrar til ekstra ømfintlig hud der nede også..

    Haha, beklager for dette deprimerende innlegget! Alt i alt har jeg det bra altså, var bare herlig å få delt mine tanker og bekymringer..! Likte forresten veldig godt den stress-videoen 🙂 har det litt sånn når det gjelder avslapning; jeg stresser hele tiden med at jeg må være avslappet nok, tenker liksom flere ganger “slapper jeg av nå, eller strammer jeg musklene??” Men egentlig så slapper jeg av, og frykten for at jeg ikke gjør det bare stresser meg…

    NÅ skal jeg avslutte dette fryktelig lange innlegget med å ønske deg MASSE GOD BEDRING!! Jeg vet du kan klare det! Er faktisk ikke tvil i mitt hjerte – når du er så bestemt som du viser, utsetter eksamen og alt. Du må ikke være så streng mot deg selv, nedturer har vi alle i denne sære vestibulittklubben 😉 og du gjør ihvertfall enn MEGAINNSATS på å bli kvitt dritten ;D Masse Masse lykke til, fra meg 🙂

    • Tusen takk for det lange innlegget kjære. Jeg leste det med det samme du skrev det, men det har bare tatt meg litt tid å sette meg ned og svare. Først av alt; Jeg er misunnelig på alle som har blitt helt bra, det er klart man blir frustrert på noen som klarer seg bedre enn deg når det kommer til dette. Men forhåpentligvis klarer vi å ende opp der vi vil, begge to.. Det tar tid og mye hardt arbeid, det er helt klart.

      Jeg har også tenkt litt på at dette kanskje vil ta hele livet, på en måte. At jeg kanksje blir bra av å gjøre øvelser, men at jeg vil få det igjen med en gang jeg stopper, at jeg aldri kan leve som en frisk og normal kvinne. Jeg snakket med fysioterapeuten min om det faktisk. Hun sa at tilbakefall er vanlig, men at hvis du klarer å bli HELT bra én gang, så er tilbakefall ekstremt mye sjeldnere. Jeg har bare blitt nesten bra, aldri helt bra, så tilbakefall var mer nærliggende for meg..

      Angående smøringen og urinveisinnfeksjon… Passer du på å vaske hendene dine godt før du påfører kremen? Urinveisinnfeksjon kommer jo gjerne av bakterier i urinrøret som ikke skal være der.. 🙂 Og husk å tisse etter sex (eller masturbering). Ikke sikkert det har noe med dette å gjøre, men hvis du føler at kremen har forverret deg så kan det være noe i det.. 🙂

      Gynekologer som ikke vet noe om dette frustrerer meg veeldig mye… Hvis de våger å kalle deg hypokonder så er det ikke rart at du blir paranoid for grunner til at du har dette. Det kan til og med føre til at du sliter med å bli frisk, fordi du ikke tror på behandlingen. Placeboeffekt er faktisk en utrolig viktig faktor både ved behandlinger og medisiner. Men ja, jeg mener du burde gjøre mer enn å bare bruke krem. Som jeg erfarte med mine kremer, så er gjerne disse symptombehandlende, men ikke helbredende. Det er jo en forskjell. Derfor er det viktig at du også ser på noe som kan helbrede deg. Jeg går jo til poliklinikken ved Høgskolen i Oslo, og det koster 50 kr (!!!) gangen. Etter 10 ganger betaler jeg 500 kr. Det er SÅ verdt det, og du finner ikke noe bedre tilbud. Eneste ulempen er at det foregår i skoletiden, og at ettersom fysioen din er student, så er det ikke noe behandling i sommerferie osv. Prøv det!!! 🙂 Mensendieck er tingen.

      Ikke vær deprimert. Vi klarer dette. 🙂 Evt. kan jeg bare prøve å dele noen øvelser med deg, hvis du er interessert.

  2. Hei!
    Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver! Jeg har også vært lat med øvelsene og alt det harde arbeide har forsvunnet. Har måttet starte på nytt et par ganger jeg også og det føles helt håpløst til tider. Nå er jeg veldig på rett vei igjen og håper virkelig at du blir frisk snart. Unner deg virkelig å bli kvitt vestibulitten. Masse lykke til videre og stå på! 🙂

    • Så godt å høre at du har kommet deg på rett vei allikevel! Da blir jeg også motivert til å få det til 🙂 Tusen takk! Hva gjør du for å bli bedre egentlig?

      • Jeg driver med knipeøvleser, de er vel ikke til å slippe unna 😉 Jeg har akkurat begynt å gå til en osteopat, det viste seg at bekkenet mitt var helt låst på høyre siden. Så håper det er en av grunnene til at det er veldig stramt der nede. Jeg går også til Gro Isachsen 1 gang i måneden for å få en motivasjonsboost og for å bli bedre med det intime. 🙂

      • Sikkert kjempelurt å gå til sexolog.. Jeg har tenkt en del på det jeg også, men har bare ikke følt at jeg har hatt tid til det egentlig. Men er helt klart noe jeg vurderer! 🙂

  3. Hei igjen.

    Jeg svarte deg under innlegget “Tips” – det ser du vel 🙂

    Jeg heier uansett masse på deg (og resten)! Alle vet kan kan og vil bli bedre. Men det krever en del innsats. Ikke gi opp i alle fall, og husk det er stor forskjell på “tilbakeskritt” og “totalt tilbakefall”….i hvert fall slik jeg tolker ordene! 🙂

  4. Det var en rar setning jeg skrev der i forrige innlegg. Tror jeg mente noe sånt som at jeg vet at alt kan og vil bli bedre! 🙂 Heia!

Leave a Reply

