Ferdig

Behandlingstiden min på Høgskolen i Oslo er ferdig! Jeg har vært der 11 ganger, en time hver gang, to ganger i uka.

Vi har jobbet med diverse øvelser som kobler pusting med magen og kniping av bekkenmusklene.

Og jammen har jeg ikke hatt stor forbedring. Det tok litt tid først, før kroppen plutselig begynte å gi etter. Men når den gav etter ble jeg bedre og bedre for hver gang jeg hadde sex. Sist gang jeg hadde sex svei det ikke I DET HELE TATT. Kan du tro det?

Jeg kjenner derimot fortsatt at jeg er noe anspent “innvendig” når vi har sex. Jeg er med andre ord ikke helt helbredet, men jeg er absolutt på god vei. Nå føles det som om jeg har kontroll på vestibulitten, men ikke helt på vaginismen. 1 av 2. 🙂 Derfor har jeg bestemt meg for å fortsette med en ny behandlingsperiode etter jul.

Jeg er så utrolig glad for at jeg har følt framgang. Hadde jeg ikke gjort det, vet jeg ikke hvor jeg ville gjort av meg… Men nå begynner jeg virkelig å ha troa på dette opplegget, og det i seg selv tror jeg hjelper.

Mensendieck fokuserer på at hele kroppen henger sammen. Vi har aldri jobbet med å ha noe “inni” meg, vi har bare jobbet med pusten og å få musklene til å slappe av. Musklene i hele kroppen, ikke bare bekkenet. Vi har jobbet med hvordan jeg går, hvordan jeg varmer opp til trening, hvordan jeg tenker. Og når alle disse tingene begynte å komme på plass, så begynte bekkenmuskulaturen min å slappe av også. Det er rimelig fantastisk.. 

Håper det går bra med dere der ute også. Hvis ikke – så håper jeg at jeg kan inspirere dere til å starte behandling, til å tro på at det fungerer, og til å forsikre dere om at det kan bli bedre.

Jeg tenkte også en dag å snakke om hvordan man skal snakke om dette med kjæresten sin… Innspill på det hadde også vært flott å høre om!

 

God jul. 🙂 

Leave a Reply

