Løsnet floken

bird_by_indigocity-d3iis8r

 

Alright, så jeg har ikke skrevet på en stund. Det har egentlig ikke så mye å si, det viktigste er ikke for meg at jeg skriver her hver dag, men at jeg skriver enten når jeg har behov for det, eller iallefall nok til å se stegene i framgangen.

Sist gang skrev jeg et litt mørkt innlegg, jeg var rett og slett i en liten “dump” som jeg liker å kalle det. Her er også noe av grunnen til at jeg ikke skrev på en stund, for som jeg sa var plutselig vestibulitt blitt alt jeg tenkte på. Men så tok jeg tak i ting.

Først snakket jeg med kjæresten min, om at jeg var trist, og lei av å tenke på problemene mine hele tiden. Han gjorde noe som få har gjort med meg i forhold til dette, han bagatelliserte det. “Du kan jo komme, og du kan ha sex på andre måter, så det er ikke så ille at du ikke kan ha penetrerende sex. Og det er jo mange som har det verre enn deg.” Det høres kanskje fælt ut? Men det var akkurat det jeg trengte å høre! Jeg hadde over tid gjort vestibulittdiagnosen min om til en slags kreftdiagnose – en dødsdom! På den måten lot jeg diagnosen min stresse meg og trykke meg ned, og den sinnstemningen er jo allerede en av grunnene til at jeg har fått dette! Så fra det punktet ble jeg litt lettere til sinns, og stengte ute denne bloggen og alle tankene mine rundt vestibulitt en stund.

Deretter tok jeg tak i andre ting som stresset meg. Jeg fikk endelig pratet ordentlig ut med begge foreldrene mine om presset jeg føler fra dem, i tillegg til den følelsen av håpløshet som jeg ofte lar tynge over meg. Vi lagde sammen en plan for de stressende hverdagene mine, som jeg har klamret meg til siden. 1 – 2 – 3 – så var hele tre stressmomenter angrepet head on. Jeg har ikke kuttet ut noen av stressmomentene mine, jeg har bare prøvd å finne en bedre måte å håndtere dem på.

Og what do you know… Sakte, men sikkert er jeg blitt bedre… Smertene etter sex kommer senere og svakere for hver gang, og ikke under sexen i det hele tatt. Det er som om jeg har løsnet noen knuter oppi hodet mitt, og i tillegg til at jeg har hatt 1 time to ganger i uka med avspenningsøvelser hos fysio, er det som om kroppen min endelig begynner å slippe tak, og lar meg påvirke den.

Jeg er ikke bra enda. Men nå kjenner jeg faktisk – og vet – at det skjer en FORBEDRING! 

Her om dagen hadde jeg til og med en sånn “lykke-følelse”. Du vet, når det kribler i magen din fordi du har det så fint i livet ditt? Og jeg merket at det var en følelse jeg ikke har hatt på lenge.

Så ja. Livet er ganske OK nå. Moralen i innlegget er: Ta tak i ting. Ikke vent på at problemene dine skal gå over. Ta tak i det, og det VIL bli bedre.

 

PS: Jeg begynte på denne behandlingsplanen med Xylocain og fysio 16. oktober, det har enda ikke gått 2 mnd. og jeg føler forbedring.

14 thoughts on “Løsnet floken

  1. Det var fint å finne bloggen din! Dette er liksom ikke slikt man snakker om, så det er fint å “møte” andre med ignende problemer.

    Jeg har partiell vaginisme, og har ikke lenger mye smerter ifm. samleie, men har bekkenbunnssmerter og lett inkontinens som følge av overanspente muskler over flere år. Da jeg først fikk diagnosen, ble jeg satt på et knipeprogram, men det gjorde meg bare verre, og jeg kunne faktisk se på underlivet at det forandret utseende – ble mer bulkete -, så jeg sluttet. På egenhånd fant jeg nettsidene til Katy Bowman og Aligned & Well. Jeg følger rådene derfra nå, inkl. diverse tøyeøvelser, og jeg begynner å merke en forbedring, selv om det tar mye lenger tid enn jeg skulle ønske. Det blir jo en stressfaktor det også, frykten for at organene mine bare skal dette ut av kroppen før jeg rekker å bli bedre.

    • Så hyggelig at du kommenterer 🙂 Jeg er helt enig, dette er noe vi må skape åpenhet rundt. Jeg ante ikke at det fantes noe sånt som vestibulitt en gang, helt til jeg fikk diagnosen.

      Har du partiell vaginisme uten vestibulitt? Isåfall er det noe du skal være ganske glad for, da har du kun anspente muskler, men ikke den inflamasjonen som er så smertefull for oss med vestibulitt 🙂

      Jeg var også satt på et knipeprogram: knipe 10 sek avslapning 10 sek. Da jeg snakket med fysioene om dette kom de med svar om at knipeøvelser av den intensiteten mer var for å jobbe med styrken heller enn evnen til å slappe av! Derfor har jeg etter det blitt bedt om å heller knipe 10 sek og slappe av 20 sek eller mer, sånn at du virkelig legger fokus på avslappingen! Jeg ville prøvd det, hvis jeg var deg. 🙂 Se om du kjenner noen forskjell.

      Ikke hørt om Katy Bowman og Aligned & Well! Har du link?

      • Jeg er litt usikker på det med vestibulitt, for det har vært snakk om at jeg kan ha hatt det da jeg begynte å få problemer for åtte år siden, og at det var utløsende for vaginismen, men da problemene startet (først som smerte ved penetrering, så diverse andre “greier”), ble jeg ikke utredet for vestibulitt, for det kom først opp som en mulighet i fjor høst, men jeg fikk ikke den diagnosen da heller fordi jeg ikke lenger har smerter direkte knyttet til samleie, selv om jeg forstår at jeg sprekker opp i mellomkjøttet oftere og er mer sår enn det som regnes som vanlig. Nå hjelper faktisk samleie, fordi det hjelper meg slappe av – ellers kan jeg ha kramper gjennom hele dagen. Men det er i de verste periodene, ellers er det mer en murring. Jeg kan si jeg er heldig som ikke lenger har problemer som går ut over forholdet til kjæresten min 🙂

        Jeg fikk beskjed om at knipeøvelsene ville hjelpe meg å få kontroll over musklene mine slik at jeg også kunne lære å slappe av, men fordi musklene er såpass anspent, rikker de seg ikke særlig når jeg kniper, selv om jeg kniper rett, og jeg klarer heller ikke slappe av av egen vilje. Eller nå klarer jeg det litt bedre enn før, etter å ha tøyet musklene rundt bekkenet og kommet inn i en meditasjonsrutine, men jeg er fortsatt ikke i stand til å gjøre ordentlige knipeøvelser – jeg tror også det var oppmerksomheten rundt knipingen som gjorde at jeg ubevisst knep enda mer ellers også, slik at jeg ble verre.

        Katy Bowman har en blogg, og der er det lenker til Aligned & Well (de tilbyr først og fremst DVD-er med tøyeøvelser) og annet biomekanikkrelatert: http://www.katysays.com
        Her er det som er bekkenrelatert: http://www.katysays.com/category/pelvic-floor-stuffs/

      • Okei, begynner å forstå.. Det høres jo helt forferdelig ut, det du har.. Du sprekker opp i mellomkjøttet?? Jeg kan iallefall fortelle deg at vestibulitt ikke er noe som sprekker opp, men det er helt klart sår hud, det er derfor de kaller det for en inflamasjon. Det finnes en veldig lett test for vestibulitt; ta en q-tips og trykk forsiktig inn i de to “furene” som ligger på hver sin side av vaginaåpningen. Hvis den så lett gjenkjennelige sviingen oppstår da, har du nok vestibulitt.

        Men som jeg forstår er jo vaginismen ditt største problem, eller? At muskulaturen er så utrolig anspent. Jeg har det til en viss grad selv, men har fått høre at jeg kniper utrolig bra, men ikke klarer å slappe av i musklene. Men at du nå faktisk klarer å slappe av litt er jo store framskritt da! Jeg ser for meg at det må være vanskeligere å gå fra å ikke kunne slappe av til å få det til litt, enn det er å gå fra å klare å slappe av litt til å klare å slappe av mye. Så forhåpentligvis vil framgangen gå fortere og bedre fra nå..? Hvem vet.. 🙂 Jeg har troa på deg.

  2. Bablende meg må jo kommentere her også 🙂 Så bra å høre at det går framover! 😀 Nettopp dette med å bagatellisere det hjalp meg veldig også; jeg klarte å tenke på hvor bra jeg egentlig har det 😀 følte ikke at livet mitt manglet noe før jeg begynte å ha sex – så hvorfor skulle det være så fælt nå – når det i tillegg går an å gjøre ting uten penetrering? 🙂 Jeg har også prøvd meg litt på de øvelsene du har beskrevet, så veldig flott at du har lagt dem ut! 🙂 Håper forbedringene dine fortsetter! 😀

    • Hihi, jeg synes det er kjempehyggelig! 😉 Vil også høre om dine fremskritt med tiden!

      Jeg tror du har et godt poeng der. Vestibulitt er kjipt, og absolutt et problem som er ille nok, men det er noe med å ikke la det ta over livet ditt heller. Jeg og fysioen jobber mye om dagen med å kjenne på “den gode følelsen”. Det innebærer å finne den lykkefølelsen du føler når du har kommet av at kjæresten din har gått ned på deg, eller følelsen av at sist penetrering egentlig var ganske deilig, eller bare den “lykke-følelsen”. Finn denne følelsen også når du gjør øvelsene, og når du øver deg på å slappe av i bekkenmuskulaturen, så kobler du etter hvert sammen følelsen av å slappe av og følelsen av å ha det bra – gjerne i sexuell sammenheng. Vi trener rett og slett hodet vårt til å få andre assosiasjoner til sex!

      • Høres utrolig riktig ut at det er viktig å ha positive assosiasjoner til sex – selv merker jeg hvor vanskelig det er når jeg forbinder penetrering med smerte, men etterhvert nå forbedrer det seg! Det som er så bra med kremen – har aldri opplevd at en krem faktisk demper smerten, har heller blitt til at jeg var fortvilet fordi ingen kremer jeg fikk utskrevet hadde noen effekt :/ tror det med å fjerne symptomene kan hjelpe meg litt med å få bedre assosiasjoner :-)og avslapningen du snakker om tror jeg også er kjempeviktig! Så skal jeg selvfølgelig fortsette å lese bloggen din, og oppdatere deg på min egen utvikling! 🙂

  3. Ja, assosiasjonene er nok en del av puslespillet, for å si det sånn, så det er helt klart noe jeg jobber med om dagen. Og jeg tror du har rett i at det er her kremen kommer inn, rett og slett for å gi oss en mulighet til å ikke “frykte” sex. Hvis du er interessert i en fet krem som virker bra forresten, så lager noen apoteker en “atropin krem” som du må ha resept for. Er basicly øyedråper i kremform, og virker altså bedøvende.

    Utrolig hyggelig å endelig ha nådd ut til noen 🙂 Håper vi kan hjelpe hverandre!

  4. Hei 🙂 takk for kommentar på bloggen for lenge siden. Jeg har visst sluttet litt med bloggingen jeg. Det skjer ofte nårkeg har det bra. Godt å høre at du føler deg bedre 🙂 vil bare spre info her også: Storo og Nydalen Mensendieck fysio i Oslo og Klara Karoliussen ved st.Olavs i Trondheim. Supre folk som hjelper oss videre:-) ikke gi opp! Jeg lover at det blir bedre:-)

    • Jeg ble anbefalt å dra enten til Storo eller Høgskolen i Oslo. Da jeg bor så nærme Høgskolen i Oslo og det er på veien til min egen skole var dette det mest praktiske for meg, men jeg har hørt masse bra om Storo!

      Utrolig hyggelig å høre at det går bedre med deg! Det går mye bedre med meg også, etter to mnd. med behandling. 🙂

  5. Hei, Monireb 🙂 Jeg tror kanskje at jeg har vestibulitt. Jeg har i såfall hatt det så lenge jeg kan huske. Først trodde jeg at denne svien var normalt, og at det kom til å gå over etterhvert. Men det har den altså ikke gjort. Har ikke snakket med noen om dette og jeg føler meg veldig alene. Men nå er det på tide at jeg søker hjelp, jeg er dritt lei… Skal jeg kontakte fastlege eller skal jeg bestille time direkte til en gynekolog? Jeg trenger tips og veiledning fra noen som vet hva jeg jeg snakker om… Takk på forhånd!

    • Hei! 🙂 Jeg har også hatt dette så lenge jeg kan huske, og fikk beskjed fra leger og helsesøster om at det kom til å gå over, det er jo ikke direkte godt å ha sex de første gangene. Men det gikk aldri over.

      Jeg tror ikke så mange fastleger har kunnskap om dette området. Jeg ville anbefalt å gå til en gynekolog, sjekk gjerne at de kan noe om vestibulitt fra før av. Josef Ekgren i Oslo er dyr, men flink til å kjapt konstatere om det er snakk om vestibulitt eller ikke, da han er ekspert på området.

      Hvordan er sviingen for din del? Du kan forsåvidt ta en liten test selv med et håndspeil og en q-tips. Ved siden av vaginaen (hullet altså) er det to “furer”, altså to små groper på en måte. Disse har vanligvis en mye dypere rødfarge enn hos andre fordi det er en inflamasjon på området. Hvis du tar q-tipsen og trykker inn i denne furen, litt rundt om kring, så vil den samme sviingen som du nå sikkert er så godt kjent med dukke opp, dersom du har vestibulitt.

      Ikke bli redd! Det finnes måter å behandle dette på. Det kan ta tid, men for min del tok det ikke lang tid før jeg var veeldig mye bedre. Riktignok ikke helt bra, men all fremgang er god fremgang 😉

      Si ifra hvis du har noen som helst spørsmål, jeg er her for deg.

      • Hei 🙂 Og takk for svar! Det er i de to furene på hver side det svir ja. Sviingen er litt brennende på en måte, men vanskelig å forklare. Kanskje litt som et sår. Er det slik du også kjenner det?Jeg bor i Tromsø, så burde nok finne meg en gynekolog her. Tror ikke at det er så godt utvalg, men får ta meg en ringerunde og høre om de har kjennskap til vestibulitt.

        Jeg lurer på hvordan det kjennes for “friske” jenter, om det ikke er sårt i det hele tatt liksom… Skjønner ikke hvorfor jeg har vestibulitt, hva som kan ha utløst det liksom. Tusen takk for støtten, det føles godt å ha noen å dele dette med!

  6. Nettopp, jeg forstår hva du mener med brennende for det er slik jeg ville beskrevet det også. Det er slik de fleste med vestibulitt beskriver den, faktisk. Men du stiller et veldig interessant spørsmål, for jeg aner ikke hvordan friske jenter føler det! Jeg vil tro de ikke kjenner noen ting, etter som det heller ikke gjør vondt for dem å ha sex. De furene er jo såpass utsatt under penetrerende sex at det er jo ikke rart at det gjør vondt. Men jeg er veldig fristet til å spørre en venninne om hun kan gjøre en liten test for meg nå… 😛 Skal si ifra hvis jeg spør henne!

    Det er jo veldig vanskelig å si hvorfor man får det. Det man er rimelig sikker på, er at stress kan skape mange forskjellige reaksjoner hos folk. Noen blir deprimerte, noen får utslett, noen får vondt i mage, skulder, arm osv. mens vi får vondt i bekkenet. Nå finnes det også mange former for stress hos folk.. Jeg har også fått inntrykk av at ditt forhold til sex kan ha noe å gjøre med at smerten og stresset lokaliserer seg nettopp der nede. At dersom man går igjennom livet og ser på sex som noe litt skamfullt og forbudt, så vil du også ha disse tankene i underbevisstheten når du har sex, som igjen kan gjøre deg anspent, som igjen kan føre til smertefull sex og rett og slett en kronisk sykdom. Jeg har tatt tak i visse ting i livet mitt som jeg vet har stresset meg, herunder blant annet forholdet til foreldrene mine og det presset jeg har følt fra dem. Det var etter dette at jeg begynte å kjenne en massiv forbedring!

    Nå skriver jeg langt.. Beklager. Men jeg ville anbefalt å tenke nøye igjennom livet ditt, tenk igjennom hvem du er, hva som stresser deg (da mener jeg hva som virkelig stresser deg inn til hjerterota, og ikke nødvendigvis oppgaven som har frist om to dager). Tenk over ditt forhold til sex, hva du tenker før, under og etter sex, og se om du kan gjøre noe for å få deg selv til å slappe av litt mer, være litt mer komfortabel. Jeg skal absolutt ikke si at dette er noen fasit. Men tror du det har noe for seg for deg? Kan det stemme?

    En ringerunde høres veldig fornuftig ut! 🙂 La meg høre hvordan det går.

Leave a Reply

