Det er så tungt

Må si det har gått rimelig fort fra å være på topp til jeg føler jeg raser mot bunnen igjen.

Ja, jeg var på topp. Derfor hadde jeg sex. Og mens smertene kanskje ikke var på det mest intense og verste de har vært, så fantes de fortsatt, i rimelig høy grad, og alt er bare så frustrerende. Naivt å tro at jeg skulle bli bra igjen så fort kanskje, kanskje har det skjedd en liten forbedring. Men jeg har en følelse av at det ikke har det. Samtidig føler jeg at sykdommen og alt bare har ødelagt sexlivet mitt. Hvem vil vel egentlig ha sex med noen når de vet det kan gjøre vondt for dem? Da tenker jeg ikke på meg, men på kjæresten min … Av og til angrer jeg på at jeg har fortalt ham så mye. For nå ligger det sikkert oppi hodet hans også, og ingen klarer å ignorere tanken om at det kanskje skal gjøre vondt når vi har sex.

Dessuten har vestibulitt liksom blitt alt jeg tenker på om dagen. I enhver stille stund tenker jeg på det. Jeg tenker tilbake på fysiotimene, på øvelsene, på sex, på tankene mine rundt det, på frustrasjonen, på smerten, tenker tilbake til når jeg sitter på do og gråter fordi det gjør så vondt å tisse… Det tar over hele livet mitt, og jeg kjenner at jeg ikke klarer å konsentrere meg om noe av det som er viktig! Og det verste er at jeg tror at det hadde hjulpet meg om jeg kunne bare latt være å tenke på det av og til. MEN DET GÅR IKKE! Det er en føkkings rosa elefant som følger etter meg hvor enn jeg går…

Var hos Mensendieck i går også forresten. Samme gamle, vi gjorde øvelser. Og så kom veilederne til den unge fysioen min og spurte om de kunne intervjue meg neste torsdag, etter neste fysiotime. Noe som jeg synes er helt okei, det finnes for lite informasjon der ute, og om jeg med mine erfaringer kan bli en del av lærerbøkene eller what-not så er jeg fullstendig villig til det. Anonymt, såklart. 

Men jeg orker ikke å skrive mer nå. Jeg vil bare være i fred. Fra alt.

4 thoughts on “Det er så tungt

  1. Hei! Syns det var veldig flott å lese bloggen din, og kjenner meg veldig igjen i alt du skriver – fra tampong til første samleie, til at det aldri egentlig sluttet å gjøre vondt, noe som bare har blitt verre 🙂 Fikk diagnosen idag – selv om jeg har hatt mistanke veldig lenge – etter å ha vært hos fastlege og flere gynekologer. Litt herlig å få en diagnose – samtidig som det er for jævlig at det ikke finnes en konkret behandling. Jeg fikk resept på Daktacort med beskjed om å smøre meg 2 ganger til dagen i 2-3 uker, og gjenta dette flere ganger.. Han ba meg kjøpe en fet krem som jeg kunne smøre på før sex – selv ville jeg ikke ha den 5% bedøvelseskremen fordi jeg alt hadde fått den av gynekolog nr 1, med beskjed om å smøre på 10 min før sex. Dette førte til at jeg KUN følte svie og smerte, så vegrer meg for å prøve den igjen! Selv om det hørtes mer fornuftig ut å bruke den utenom sex slik du har fått anbefalt 🙂 Resepten og den fete kremen var egentlig alt jeg fikk beskjed om å bruke, og han sa det kunne gå år før vi vestibulitt-syke ble friske :/ han avsluttet med at vi som regel ble det da, noe som hjalp litt 🙂 Er en fattig student på 19 år, så tror ikke jeg kan gå til privatleger som Josef Ekgren med det første. Heldigvis har jeg en kjempesnill og forståelsesfull kjæreste som jeg elsker mer enn alt, og som har holdt ut med meg i disse 14 mnd med dritt. Jeg er – som du – fast bestemt på å bli frisk! Blir spennende å følge med på utviklingen din 🙂

    • Hei!
      Du har fått diagnosen i dag – wow! Da ønsker jeg å gi deg et godt tips. Dette er ikke noe jeg tror går over kun ved bruk av kremer. Jeg har også brukt bedøvende og fete kremer, men disse er bare symptombehandlende. Hvor bor du? Dersom du bor i Oslo har de iallefall et tilbud til fysio på mensendieck hvor jeg går, til 50kr gangen! Ingen behov for Josef Ekgren, han også er flink til å stille diagnosen, men han er ikke så mye hjelp når det kommer til behandlingsplan… Iallefall ville jeg undersøkt om jeg fant noen fysio-tilbud i nærheten, var jeg deg. Jeg har ikke skrevet på en liten stund, men jeg har nyheter om små forbedringer… 🙂 skal oppdatere snart!

      Uansett – ta tak i det er mitt tips!

      • Bor i Rogaland, så det nytter dessverre ikke :/ men er, som du sier, sikkert mulighet for fysio i nærheten et sted 😀 Har brukt kremen i en uke nå, og merker faktisk forbedring! Klarte å gjennomføre sex for noen dager siden, og selv om smertene var tilstede, var de mye svakere! Har i tillegg ei venninne som vi mistenker har samme sykdom, bare at hun har vaginisme i tillegg :/ dette er ikke diagnostisert da, for hun har den samme inkompetente gynekologen som jeg hadde i starten, men nå skal hun bytte for å se om mistanken stemmer 🙂 Hun har den kremen selv, og sier at så lenge hun smører seg så blir hun bedre, men hver gang hun slutter med det så blir det vondt igjen :/ så du har nok rett i det med at fysio er lurt 😀 Uansett så har jeg ikke tenkt å gi opp – bare det å lese bloggen din hjelper, er greit å vite at en ikke er alene om å ha sykdommen 😀 nå må jeg avbryte bablinga mi, for jeg skal lese det nyeste innlegget ditt 😀

  2. Jeg er litt sånn som venninnen din, krem holder ikke i lengden. Det er derfor jeg sier det er symptombehandlende, men ikke helbredende. Alle typer kremer vi får utskrevet er jo en eller annen form for smertelindrende, så det er klart smertene vil gå ned. Men målet er jo å bli normal, og å ikke måtte smøre seg før sex for eksempel. Hvis dere har det samme er dere jo iallefall i samme båt da! Da kan dere starte et behandlingsprogram som dere kan hjelpe hverandre med! 🙂

Leave a Reply

