Dag 3 Mensendieck

japanese_bird_by_riotgirl101

Jeg føler meg helt fantastisk akkurat nå.

I dag brukte vi så å si en time på å gjøre forskjellige øvelser hvor man også skal ha fokus på pusten. Å puste kontrollert og avslappet med magen i en hel time gjør helt vanvittig godt. I tillegg kjente fysioen på musklene i kroppen min for å kjenne om jeg var ekstra anspent noe sted. Sjokk at jeg var ekstra anspent i hoftebøyerne… Men heldigvis ikke noe annet sted da, det er bra. Det betyr nok at anspentheten er ganske lokalisert. Hun gav meg to ting å tenke på:

1. Øvelsen hvor du ligger på ryggen og ved innpust drar foten langs gulvet mot rumpa, så til slutt foten er bøyd, forså å la kneet falle ut til siden på utpust. Strekk ut foten igjen og begynn forfra. Hvis man klarer å slippe kneet ordentlig til siden, og ikke holde igjen i det hele tatt, hjelper dette på at bekkenmuskulaturen også gir slipp. Øvelsen var ekstra deilig da hun holdt foten min og førte den i det samme mønsteret, jeg kunne kjenne hvordan alt slapp litt opp da hun lot kneet falle litt ned.

2. En øvelse der du skal “puste med skulderbladene”. På innpust fører du skulderbladene litt opp forså å på utpust dra dem godt inn mot hverandre og deretter trykke dem ned. På innpust slipper du dem ut igjen og drar dem litt opp. Dette kan hjelpe med å avspenne når man er anspent på lesesalen eller i andre situasjoner.

Jeg merker allerede at det er lettere å få til en god pust med magen nå, enn første gang. Overraskende nok var det vanskelig første gang nemlig. Nå får jeg en deilig, prikkende og avspent følelse i kroppen når jeg puster med magen.

Etter en time med dette er jeg seriøst zen.

Videre satt vi oss forresten noen mål. I løpet av 4 uker skal jeg ha hatt smertefri sex 2-3 ganger. Det var deilig å sette det som et konkret mål. Jeg finner at dersom man setter opp mål, svart på hvitt, så skjer de ofte også. Du blir mer bevisst på hva målet ditt faktisk er. Akkurat nå har jeg mensen, men snart skal jeg teste ut sex igjen etter å ha hatt noen ukers pause. Jeg gleder meg! Skal nå målet mitt!

8 thoughts on “Dag 3 Mensendieck

    • Hei! 🙂 Det er visst som de sier på de andre bloggene, når du blir bedre så skriver du også mindre… Men jeg skal skrive et nytt innlegg nå, bare for å oppdatere! 🙂

  1. Hei!
    Har nettopp selv fått påvist vestibulitt, men heldigvis i en tidlig fase. Jeg gråter og ler over ting du skriver på bloggen din.
    Hvordan går det med deg, ser det er en stund siden du har skrevet noe..?
    Håper du har tatt knekken på denne forferdelige dritt sykdommen.
    Hilsen ei som gjerne vil snakke litt om ting og tang.

    • Hei!
      Vel – hvis det hjelper, så vet jeg hvordan du har det. Er ikke så lett å forholde seg til denne diagnosen. Men ting blir bedre! Jeg for min del har jo hatt mange oppturer og mange nedturer. I dag har jeg også vært hos Storo Mensendieck for å møte noen nye fysioterapeuter jeg ikke har jobbet med før. Det var en veldig positiv opplevelse, og fysioen fortalte meg at hun tror jeg egentlig har knukket koden, og at med noen små “tweeks” kan jeg klare å unngå å få disse tilbakefallene. Jeg tror hun har rett. Jeg må innse hvor mye jeg faktisk har lært dette året. Jeg tror jeg egentlig vet hva som skal til for å bli helt bra. Det må bare settes i verk. Men nei, den er ikke helt tatt knekken på enda, det er den ikke. 😉 Men vi fortsetter å kjempe, eller hur? Med litt bedre selvdisiplin tror jeg at jeg kunne vært kvitt den nå. Men akk. Vi har alle våre svakheter…

      Masse lykke til til deg! Jeg vil alltid være her for å høre på deg og svare på spørsmål. Det er bare å fyre løs. 🙂

  2. Hei igjen!
    Blir så inspirert av deg!! Stå på :))
    Jeg ringte de i dag jeg også, og har fått time om ikke så lenge. Gleder meg!!
    Men bruker du Ekgrens krem? For jeg gjør det, men mener det bare står at min er 0,5 %. Er din 5%? Måtte få den spesiallaget på apoteket og kostet rundt en tusen lapp.. Snakker vi om den samme?
    Vet du forresten om vi kan søke for å få noe penger tilbake for disse greiene?
    Går du også på diflucan? For han sa jeg kunne ta to piller to ganger per uke, men er ikke veldig begeistret for disse, så har ikke turt å begynne på de. Og går du på p-piller? For jeg ble anbefalt å slutte, men klarer ikke kondom for det blir liksom så tørt så fort. Du får bare velge selv om du vil svare på alle spørsmålene, eller om det blir litt for personlig 😉
    Tusen takk uansett, du er toppers!!
    Og svaret er JA – vi fortsetter å kjempe til vi har druknet denne dritt sykdommen.

    • Du har helt rett, det er 0,5 % og ikke 5 %! Er bare jeg som har skrevet feil 🙂 Så ja, vi snakker om den samme. Veldig god krem som fungerer nedkjølende og bedøvende. Jeg er stor fan – til tross for prisen.

      Aner ikke om vi kan søke om å få penger for dette… Tror dessverre ikke det. Men mange leger anbefaler Xylocain som erstatning for Atropinkremen, og den kan fås uten resept på apotek, og for en mye billigere penge. Så det går også an!

      Jeg går ikke på diflucan. Har faktisk aldri tatt noen piller for dette, og har heller ikke helt troa på det… Hvis du ikke er begeistret for de – ikke bruk de! Gjør det som du føler funker for deg og som går overens med det DU tror på. Mye av dette er jo psykisk, og placebo-effekten kan være en viktig faktor. Tror du ikke på behandlingen din er det liksom heller ikke helt vits…

      Jeg går på p-piller. Ekgren anbefalte også meg å ta en periode uten p-piller, men jeg har ikke noe lyst til det egentlig. For to år siden var jeg i avstandsforhold, og da stoppet jeg på p-piller når vi var borte fra hverandre. Men følte aldri at det endret på noe. Andre føler stor effekt av det, derimot. Men ja, jeg er heller ikke stor fan av kondom, og hvis du føler kondomer gjør det mye verre, så ser jeg ikke hvorfor du skal slutte på pilla.

      Har en oppdatering forresten, legger ut snart… 😉

  3. Jeg snakket med de på Majorstuaklinikken i går og hun sa at grunnen til at diflucan kan hjelpe er at man ønsker å oppnå bivirkningene ved å ta pillene. Nemlig at blodårene trekker seg sammen. Men men, jeg kjører fortsatt uten.
    Kommer nok selv til å begynne på pilla igjen når jeg kommer hjem fra reisen jeg skal på.

    Du har så rett, den placebo-effekten er helt vanvittig. Merker det med en gang hvis jeg tviler på de tingene jeg gjør for å bli bedre. En annen ting er at jeg merker det med en gang hvis jeg er et sted jeg ikke har lyst til å være, eller når jeg gjør noe jeg ikke har tid til, altså unyttige ting som bare gjøres for å gjøre det uten at jeg legger noe i det, eller at det er en mening bak det.
    Prøver også å la være å tenke på hele sykdommen, da er det som oftest ikke så ille.

    Stå på!
    Gleder meg til oppdatering! 🙂

    • Du kan jo alltids prøve en liten periode og se hvordan det kjennes! 🙂

      Enig at man ikke skal tenke for mye på sykdommen. Det gjelder å finne den rette balansen. Noen ritualer og vaner er fint å opparbeide seg, men etter det må man også klare å legge det til side oppi hodet sitt. 🙂 Oppdatering er ute!

Leave a Reply

