Hvorfor meg?

nightime_bird_by_axegor-d306y81

Dette er noe jeg har tenkt mye på.

Hvorfor får jeg dette resultatet av å være flink pike og stresset? Jeg kjenner så mange jenter som er mye flinkere piker enn meg, og som er mye mer stresset enn meg! Jeg er ikke noe offer for overgrep, jeg har kun hatt snille og omsorgsfulle sexpartnere, og jeg har hatt en god oppvekst, ingen skillsmisse. Så hvorfor i faen i helvete skal jeg få dette? Vedder alt jeg har på at det er flere der ute som tenker det samme. Og i denne sammenhengen er det lov å banne litt, jenter.

Problemet er at ingen vet hvorfor man får det. Selv ikke legene. Legene er kanskje på spor av noe, men la oss alle innse at de har egentlig ikke snøring. Så vi etterlates til å finne ut av det selv. Legene har skapt en ramme som de fleste av oss passer innenfor, men jeg tror at hver enkelt også trenger å gjøre litt “soul searching” for å finne ut hva den virkelige grunnen er.

Så du er flink pike? Du er stresset? Hva stresser deg egentlig mest? Legen vil si at det er skolen som stresser deg mest. Det synes jeg ikke man skal henge seg opp i. Stress er fellesnevneren her, og den kan komme i alle former og fasonger – i tide og utide. Og når er du egentlig mest flink pike? Er det på skolen, på idrettsarenaen, i kulturlivet, i det sosiale livet, i forhold til familien din?

Dette er ting jeg har begynt å tenke på etter å ha snakket med fastlegen min. Josef Ekgren pleide å si at det psykologiske aspektet handler om at morsinstinktet mitt kolliderer med dagens stress og karrierejag, og at dette skaper stress. Det kan jo stemme, men det ble for meg også altfor generelt. Rolf Kirchner sa at jeg har fått dette fordi jeg er den jeg er. Igjen – altfor generelt. Det får ingen lys til å gå opp for meg, det gir meg ingen åpenbaring og forståelse av hva vestibulitt egentlig er.

Det var ikke før jeg snakket med fastlegen min at jeg begynte å forstå det psykologiske aspektet. Han påpekte ting ved livet mitt, som jo alltid har vært der, men som jeg nå kunne se i den store sammenhengen. Alt henger sammen. Hva påvirker deg mest i livet – hvem påvirker deg mest i livet? Dette henger sammen med hvordan du føler deg. Dette kan skape fysiske smerter. Av og til kommer de i form av utslett eller vanvittig mageknipe, og andre ganger som vestibulitt.

Kan du koble stresset ditt til sexlivet ditt? Kanskje det er akkurat dette stresset som har gjort at fysiske smerter har befestet seg “der nede”.

Jeg skriver generelt nå, fordi først av alt blir dette foreløpig for personlig for meg å skrive om. Videre vil jeg heller ikke si at mitt svar er noen fasit, slik legene har litt tendens til å gjøre. Derfor skriver jeg generelt, så du kanskje kan se om du kan koble ditt eget liv til skildringene mine eller ikke. Vi må snakke med mange leger, lese om dette, lære om dette, men til syvende og sist må vi også finne den teorien og behandlingen som vi tror er riktig for oss.

Jeg tror at det å forstå det psykologiske bak det hele er essensielt for å bli helt bra. Jeg har lest flere blogger og forum der ute, hvor det er mange, mange jenter som gjør absolutt alt de kan for å bli friske. Og som fastlegen min sa: “Du gjør alt helt riktig. Du kommer til å bli bra. Den siste puslespillbiten er bare det psykologiske, og å ta tak i det slik at det ikke vil påvirke deg mer.” For hvis vi lar en av grunnene til at vi har fått vestibulitt være i fred, så tror jeg vi heller aldri blir kvitt det!

Og for satan, det skal jeg.

Leave a Reply

