Behandlingsplan

Image

 

Den første gynekologen jeg gikk til var Josef Ekgren på Majorstuaklinikken.

Josef Ekgren har en behandlingsplan som inneholder mange forskjellige punkter, men han ser etter hvert ut til å lene mot at det er knipeøvelsene som vil være de mest avgjørende. Jeg har fått høre om pasienter av ham som har det verre enn meg og som er blitt bra ved hjelp av knipeøvelser 🙂 

Knipeøvelser:
Knip sammen bekkenmuskulaturen som om du vil holde deg fra å tisse, eller som om du vil skyve tampongen din lenger inn kun ved hjelp av muskulaturen. Hold i 10 sek. og slapp av i 10 sek., 30 ganger. Dette skal gjøres to ganger om dagen, for eksempel morgen og kveld. 

Jeg anbefaler å laste ned appen GYM Counter. Kjøp premium versjonen (husker ikke hvor mye den koster, men det er typ 7 kr og det er verdt det). Så taster du inn:

Number of total sets: 1
Rest between sets: 0
Repetitions for each set: 30
Duration and interval: 10 – 10

Trykk Start og appen vil telle for deg, si når du skal knipe og når du skal stoppe. Da er det lettere å gjøre andre ting samtidig, som å lese en bok eller se på TV, og det blir mindre tiltak å gjøre øvelsene. For tro meg, jeg vet at det er tiltak. 🙂 Men jeg vet også at det hjelper!! Så sett igang.

Jeg har også vært hos gynekolog Rolf Kirchner.

Han valgte en annen fremgangsmåte, som forsåvidt er helt okei for meg. Jeg skal bli frisk nå, og er villig til å prøve nesten alt. Utenom lavkarbo, som jeg husker Josef Ekgren foreslo en gang. Uaktuelt.

Uansett, her er behandlingsplanen til Rolf Kirchner:

Trinn 1
Smertelindring med Xylocain salve 5 % for å forsøke å “avlære” nervene smertereaksjoner. Salven legges forsiktig rundt skjedeinngangen før du legger deg. Deretter legger du en liten kompress mot området. Du bør bruke truse for å holde det på plass. Behandlingen gjentas hver kveld i 2 mnd. Avstå fra samleie i behandlingsperioden. 

Jeg ble forresten gjort oppmerksom på at denne salven kan svi. Det gjør den. Som et lite helvette. Men ikke lenge! 🙂 Og sviingen avtar for hver kveld. Så ikke bekymre deg. Salven kan forresten fåes på apotek – reseptfritt! Svir den for mye kan du bare kjøpe 2 % istedenfor 5 %. 

Trinn 2
Etter Xylocainbehandlingen vil smerteopplevelsen være redusert. Du kan begynne å massere inngangen til skjeden rolig og forsiktig. På denne måten venner du deg til smertefri berøring. De første to ukene kan du forsiktig føre en finger 2-3 cm inn i skjeden. Etter enda et par uker kan du føre to fingre inn i skjeden.

Trinn 3
Bruk nå to fingre i skjedeåpningen og du kan etter hvert sprike litt med fingrene. Forsøk å stramme muskulaturen og slappe av. Når du føler at du mestrer øvelsene, kan du gjøre dem sammen med din partner.

 

Jeg er nå kun på trinn 1. Samtidig har jeg nå fått timer hos Mensendieck, hvor jeg skal få hjelp gjennom fysioterapi. Sjekk denne linken: http://www.hioa.no/Om-HiOA/Fakultet-for-helsefag/Institutt-for-fysioterapi/Behandlingstilbud-mensendieck

Jeg har første time på torsdag, da skal de undersøke meg. Behandling starter på mandag. Da skal jeg oppdatere dere på hva behandlingen går ut på, og etter hvert om jeg føler det hjelper. 🙂 

 

Håper jeg kan hjelpe noen med å dele denne informasjonen på nettet! Jeg går såpass detaljert til verks for at dere kun gjennom det jeg skriver kan vite hva dere skal gjøre, eller evt. få en mulighet til å prøve alternative behandlingsmetoder dersom dere sliter med det samme. Har dere tanker eller spørsmål blir jeg kjempeglad om dere tar kontakt. 🙂 

Leave a Reply

