Om vestibulitt

Lokalt provosert vestibulodyni eller vestibulitt som den også kalles, er en langvarig smertetilstand som først og fremst rammer unge kvinner. Området rundt skjedeinngangen er svært smertefullt og smerten utløses ved berøring, som samleie og bruk av tampong. I det smertefulle området finnes en økt mengde overflatiske nervefibre som er overfølsomme for berøring, og smerten kjennes som svie og brenning.

Partiell vaginisme er navnet på en smertefull spenningstilstand i bekkenbunnsmuskulaturen. Dette gjelder de muskelgruppene som omgir skjeden og det vil kunne føles trangt å ha samleie. Tilstanden kan ha oppstått som et muskelforsvar etter gjentatte smertefulle samleier, som ved vestibulitt. 

EDIT: Husk at vestibulitt og vaginisme er to forskjellige ting!

large

Det er altså dette jeg har. Vestibulitt og partiell vaginisme.

Jeg har også blitt forklart mange ganger og på mange måter hva dette er. Ord som inflamasjon, irritasjon og betennelse brukes ofte. Jeg har fått det forklart som at dersom du skraper deg lenge på huden på underarmen, til du blir rød, vil en vevsprøve av underarmen og underlivet der vestibulitten befinner seg, vise omtrent det samme resultat. Jeg har fått høre at det er en betennelse i jomfruhinnekjertelen. Jeg har fått høre at det kan ligge psykologiske ting til grunn for at det oppstår.

Det vi med vestibulitt iallefall vet, er at uansett hva de kaller det, så gjør det vondt. Og det finnes ikke én fastsatt og sikker kur. Men jeg skal faen meg bli frisk. Og det skal du og. 😉

Neste gang: Hvordan fant jeg ut at jeg hadde vestibulitt

3 thoughts on “Om vestibulitt

  1. Jeg vil presisere at vaginisme og vestibulitt er ikke den samme. En kvinne kan ha vaginisme, vestibulitt eller begge to. Vaginisme er når musklene kontrakteres hver gang du prøver å ha sex (fordi du er redd, eller hva som helst), men når du prøver ikke å ha sex du er helt bra. Vestibulitt er når musklene er *alltid* kontraktert, da man føler smert alltid. Noen jenter har så sterk vaginisme at endelig de får vestibulitt, og noen jenter med vestibulitt er så redd av smert at de ender også med vaginisme. Jeg har vestibulitt men jeg har aldri hatt vaginisme.

    • Helt riktig, hvis jeg får det til å høres ut som om det er en og samme ting er ikke det meningen. Tingen er bare at de OFTE (men ikke alltid) kommer hånd i hånd. Jeg for eksempel, har begge deler. Det er antagelig derfor jeg også ofte nevner begge, da det for meg personlig er litt en og samme greie.. Det er også veldig naturlig at du trekker deg sammen fordi det pleier å gjøre vondt i vestibulitten, eller som du sier, vaginismen er så sterk at du får vestibulitt.

  2. Hei!
    Jeg lurer på en ting, har hatt vestibulitt i ett år nå, men det går i berg og dalbaner, som det virker at det gjør for andre også.
    Det jeg lurer på er: Det virker som jeg har to “rift” på innsiden av kjønnsleppene. Kan vel på en måte si at det er en striper med litt “tagger”. Er det flere som har dette?
    Og har noen erfaring med å ha vært hos en hudlege for å få utelukket en hudsykdom? Har nemlig lest at en jente som ikke hadde vestibulitt, men hun fikk det pga en hudsykdom.

    Takk 🙂

Leave a Reply

